fbpx
loader image
d079fcdc-96c7-453b-a419-459a4cb93ef6

מוֹסְדוֹת מְעָרַת עֲדֻלָּם וּקְהִלַּת הָאֲרִ"י קִרְיַת שְׁמוֹנָה

בְּרָאשׁוּת הָרַב אִיתָמָר לֵוִי שְׁלִיטָ"א - בְּנוֹ וּמַמְשִׁיךְ דַּרְכּוֹ שֶׁל רַב הָעִיר קִרְיַת שְׁמוֹנָה הרה"ג שָׁלוֹם לֵוִי זצ"ל

הרה"ג שלום לוי זצ"ל

הרה"ג שלום לוי זצ"ל

חיוב האב ללמד את בנו תורה

המרא דאתרא הרה"ג שלום לוי זצ"ל – רב העיר קרית שמונה

בס"ד

חיוב האב ללמד את בנו תורה

  • וכך כותבת הגמרא (במסכת קידושין דף כ"ט ע"א): "האב חייב בבנו למולו ולפדותו וללמדו תורה ולהשיאו אישה וללמדו אומנות וכו'".
  • וגם הזוהר הקדוש כותב: "דבר נש חייב ללמד בנו תורה דכתיב ושיננתם לבניך, ואי לא אוליף ליה אורייתא ופקודים כאילו עביד ליה פסל"… (זוהר שמות דף צג).
  • אישה אינה חייבת ללמד את בנה תורה, ומקור פטור זה של האישה הוא מהגמרא הנ"ל, בקידושין, שמלמדת אותנו שרק המצווה ללמוד תורה, מחויב ללמד אבל אישה אינה מצווה ללמוד לכן היא פטורה מללמד את בנה תורה. וכן נפסק ב"שולחן ערוך" (יו"ד סימן רמ"ו סעיף ו'), אבל מוסיף ה"שולחן ערוך" ואומר: שאם האישה עוזרת לבנה או לבעלה שיעסקו בתורה אף היא מקבלת שכר על כך.
  • כל חמשת הדברים המוזכרים בסעיף א', לעיל, אין חובה שדווקא האב יעשם בעצמו אלא יכול למנות שליח וכן לענייננו שיכול ליקח מלמד ללמד את בנו תורה (שו"ת מהר"ח אור זרוע סימן י"א).
  • עיקר מצוות העשה של "ולמדתם אותם את בניכם" נאמר על תורה שבכתב (הלבוש יו"ד סימן ר"מ אות ו')וראה עוד בגמרא (קידושין דף ל' ע"א): עד היכן חייב אדם ללמד את בנו תורה וכו' ופירוש רש"י ז"ל במקום.
  • תורה שבכתב כוללת נביאים וכתובים מלבד חמשה חומשי תורה (ש"ך סימן רמ"ה אות ה').
  • לימוד תורה שבכתב כולל גם הבנת פשט הדברים (ה"חינוך" מצוות עשה תי"ט).
  • ובספר "חומת הדת" ל"חפץ חיים" מובא: "אלה הם הסדרים שנקבעו בסדר הלימוד והחינוך הישר בהסכמת כל גדולי ישראל כמצווה עלינו על פי התלמוד ורבותינו הראשונים ז"ל: שמחויב כל אחד מישראל ללמד את בנו חמשה חומשי תורה על פי הפשט הישר והכשר עם פירוש רש"י ושארי מפרשים הראשונים, באופן שיסכים ויתאים עם קבלת חז"ל כדי שיתרגל מוחם ולבם באמונה ודת במוסר ובמדות ויראת אלוקים ומלך הנובעת מהתורה שפירוש רש"י והמפרשים הנ"ל מבארים בנביאים וכתובים, כדרך שהלומד ילך ויכנס ללימוד התורה שבעל פה וגו' ואשרי לאדם שיזכה להכניס בניו אל הגמרא ולהוליכם מחיל אל חיל, ועל כל פנים כל אב יראה ללמד את בנו כל חמשה חומשי תורה עם פירוש רש"י ז"ל ולא פסוקים פסוקים ופרשיות אחדות…".
  • ובספר "דרך חינוך" להגאון ר' אליהו יאסעליאוויץ פרק ד' כותב: "… ראשית כשלומדים פרשת בראשית להשריש בלב התלמידים שיש בורא שברא כל העולמות ומחדש בכל יום תמיד מעשה בראשית כמו שאנו מאמינים, וכשלומדים מעשה אבות לבאר להם איך שד' יתברך משגיח על מעשה בני אדם ומשלם שכר לצדיק כצדקתו ומעניש לרשע כרשעתו למשל כשלומדים הפסוק אשר הוצאתיך מאור כשדים, לספר להם המעשה שרדף נמרוד הרשע את אברהם אבינו, ע"ה, עבור אמונה והצילו השי"ת ובזה מצווה להאריך בסיפור להמשיך לבם לאמונה ואף שאמרו חז"ל (פסחים ג', חולין ס"ג) לעולם ישנה אדם לתלמידו דרך קצרה נאמר על חלק המצוות… אבל בסיפורי התורה הקדושה אשר יסודם לנטוע בלבנו האמונה טוב להאריך… כן יוכל המלמד להפיץ רעיונות טובים מכמה וכמה פרשיות שבתורה הקדושה, רק שישים כל רעיוניו להשריש בלב התינוקות אמונת ההשגחה מהשי"ת על מעשי הצדיקים ומשלם שכרם כי כתבתי רק מעט מזעיר וישמע חכם ויוסיף לקח…"
  • אדם שלא לימדו אותו אבותיו (אבי סבו) תורה, מחויב ללמד עצמו לכשיגדיל (רמב"ם, חינוך במצוות עשה תי"ט).
  • היה הוא רוצה ללמוד תורה ויש לו בן ללמוד תורה ואין ידו משגת להספיק לשניהם, אם שניהם שווים (ביכולת ללמוד תורה) הוא קודם לבנו, ולהיפך, בנו קודמו. ואף על פי כן אסור גם לו ליבטל מללמוד תורה וישתדל ללמוד כפי יכולתו (רמב"ם מהלכות ת"ת הלכה ד').
  • "..לא טוב עשו תלמידי חכמים שאינם רוצים ללמוד עם בניהם ועם תלמידיהם הקטנים מפני שדומה בעיניהם כביטול בית המדרש כשלומדים לעצמם יכולים ללמוד ביום אחד כמה דפים גמרא ופוסקים ולכתוב רוב תורתם לא כן עם התלמידים צריך להוציא זמן זמנים להיות חוזר עמהם עד שילמדו כל דבר וצריך טרחה ויגיעה רבה. ומי שמעשיו לשם שמיים לעשות נחת רוח ליוצרו…לא יחוש על כל זה רק יבחר לו את אשר הוא יותר נחת רוח ליוצרנו ויותר עושה נחת רוח ליוצרו במה שלומד את בן חברו ואת בנו אפילו אל"ף בי"ת הבל שאין בו חטא ממה שילמד הוא נגעים ואהלות…" ("פלא יועץ" ערך תורה).
  • אב ששכר מלמד, ללמד את בנו תורה ושלוחו של אדם כמותו ובכך קיים האב מצוות לימוד תורה לבנו, בכל זאת יעסוק האב עם בנו בתורה כפי יכולתו (שו"ע הרב).
  • חייב אדם ללמד תורה, לא רק את בנו אלא אף את בן בנו, שאת בנו למדנו בתורה ממה שכתבה: "ולמדתם אותם את בניכם" ואת בן בנו אנו למדים ממה שכתוב בתורה: "והודעתם לבניך ולבני בניך" (פשט גמרא קידושין דף ל' ע"א). ולפעמים כופים בשל כך את הסב לשכור מלמד לנכדו (שו"ע הרב, פ"א מהלכות ת"ת הלכה ח').
  • חיוב זה של הסב ללמד לנכדו בן בנו תורה, חל גם לגבי נכדו, בן בתו בלא הבדל (ערוך השולחן יו"ד סימן ר"מ אות ח')
  • ועל זה אמר ר' יהושוע בן לוי בגמרא קידושין: "… כל המלמד בן בנו תורה מעלה עליו הכתוב כאילו קבלה מהר סיני שנאמר: והודעתם לבניך וסמיך ליה יום אשר עמדת לפני ד' אלוקיך בחורב…"

 

מאמרים נוספים בנושא: 

ניתן להזמין את הרב איתמר לוי שליט"א לאירוע שלכם בקרית שמונה והסביבה

וכמו כן לבקש ממנו להגיע למסור אצלכם שיעור תורה

או לשאול אותו שאלות בנושאי הלכה

מלאו את פרטיכם ונציג מטעם הרב יחזור אליכם בהקדם

הערה: השתתפות הרב באירועים אינה כרוכה בתשלום או מותנית בתרומות