המרא דאתרא הרה"ג שלום לוי זצ"ל – רב העיר קרית שמונה
בס"ד
תפילין דר"ת:
א. קיימת מחלוקת כיצד הוא סדר הכנסת הפרשיות לתוך ה"בתים". לדעת רש"י זצ"ל סדר הכנסת הפרשיות לבתי התפילין הוא כסדר כתיבתן בתורה: קדש, והיה כי יביאך, שמע, והיה אם שמוע. גם הרמב"ם פוסק כרש"י.
ב. ואלו ר"ת, נכד רש"י אומר, שיש להכניס את הפרשיות לבתי התפילין לפי הסדר הבא: קדש, והיה כי יביאך, והיה אם שמוע, שמע. והרבה מפוסקי ספרד פוסקים כמוהו.
ג. ומרן פוסק, ומנהג העולם כרש"י והרמב"ם, וירא שמים יצא ידי שניהם ויעשה שני זוגות תפילין, ולא יעשה כן אלא מי שמוחזק ומפורסם בחסידות.
ד. ואלו המניחים רש"י ור"ת כיצד הם עושים? – מניחים בתחילה של רש"י ומתפללים בהם, ולאחר שמונה עשרה חולצין אותם ומניחים זוג תפילין דר"ת בלא ברכה ובהן גומרים את התפילה וקוראים קריאת שמע בשנית, ויש המגדילים לעשות שמניחים את שני זוגות התפילין יחדיו.
מצב כשרות הסת"ם בכלל ובעירנו בפרט:
ה. אין תחום נוסף בחיי התורה והמצוות שקיים בו פער כה עמוק מן הרצוי, על פי ההלכה, לבין המצוי בחיי המעשה, כמו בתחום כשרות הסת"ם. חלק ניכר מתשמישי הקדושה המצויים כיום אינו עונה כלל על דרישות ההלכה, בידי הציבור מצויים תפילין רבות, בשימוש יום יומי, שהינם פסולים מן התורה לכל הדעות, מצב דומה קיים במזוזות.
ו. יראת הכבוד שבה אנו מתייחסים לתפילין ולמזוזות עומדת בסתירה למצב כשרותן, ויש יהודים רבים שמנעוריהם ועד עתה לא הניחו תפילין כהלכתן – בגלל שתפילותיהם פסולות.
ז. גם בקשר למזוזות מקיפה בעיה זו רבבות בתים בארץ ובעולם (ועיין מה שכתב בעל ה"משנה ברורה" על כך) וכן כותב רבינו חיים פלאג'י בספרו: "וליבי אומר לי דאריכות הגלות הוא בעבור כי בדורות הללו אין דורש ואין מבקש על הנחת תפילין, דמניחים תפילין פסולים מכמה מיני טעויות, והסיבה היא שקונים תפילין מבני אדם שאינם מומחים ולא ידעו ולא יבינו בחשיכה יתהלכו, ואפילו סופר מובהק ובקיא בדינים עביד למיטעי, כל שכן שאינו יודע האומנות ולא למד הדינים על בורים כי אלו נקראים מאריכי הגלות ועושים כחטאת ירבעם דחטא והחטיא את הרבים". (והרוצה להרחיב בנושא יראה מה שכתבו חכמי ישראל בנושא, רבנו אברהם תלמיד מהר"ם מרוטנבורג בספרו "תיקון תפילין" בהקדמה, ומה שכתב בעל ה"ברוך שאמר", והחזון איש ב"אמונה ובטחון". בעל הטורים, האגרא דפרקא בסימן רל"ה ועוד גדולים מחכמי ישראל, זכר כולם לברכה).
ח. עמותת "מערת עדולם" קיימה מספר קורסים להכשרת סופרי סת"ם והם פזורים בכל רחבי העיר מתוך מטרה להרבות בעיר אנשים המבינים בענייני סת"ם ובכך להעלות את המודעות לתשמישי קדושה כהלכה.
להלן מספר המלצות לציבור הרחב:
אין לקנות תשמישי סת"ם בכל מקום, להוציא מקומות הנתונים לפקוח ולהשגחת רבני העיר (בלבד).
ט. אין לקנות תשמישי סת"ם המשוחים בשכבת סיד (גם לא במחיר מציאה).
י. יש לוודא שכל תשמישי הסת"ם יהיו מוגהים בהגהת אנוש ובהגהת מחשב.
יא. רצוי שהתפילין יבדקו פעמיים (לכל הפחות) בשבע שנים.
יב. רצוי שמזוזות יבדקו פעם בשנה (גם אם הדין אומר שמזוזות יחיד נבדקת פעמיים בשבע שנים).
יג. יש להיזהר ממבקרים לא ידועים (אפילו בעלי חזות תורנית) המבקרים בבתים ובשרירות לב קובעים שהמזוזות פסולות.
יד. אחד מגדולי ישראל מבטיח: "מובטח אני שכל בית המותקן במזוזה כהלכתה אין שום מזיק יכול לשלוט בו". אך מאידך, אסור לתלות את כל הבעיות בעצם המצאה של מזוזה פסולה בבית ואסור ליחס למזוזה סגולה כשל קמע.