המרא דאתרא הרה"ג שלום לוי זצ"ל – רב העיר קרית שמונה
בס"ד
דיני ערב פסח והלכות חול המועד – חלק רביעי
ערב פסח:
- הכלל הוא שקודם חצות היום מנהג העולם שמותר לעשות מלאכה. אולם לאחר חצות אסור לעשות מלאכה בערב פסח. אלא שיש חילוק במלאכות.
כיבוס- אסור לכבס לאחר חצות היום כיון שנחשב מלאכה גמורה. וכן בחוה"מ אסור לכבס זולת בגדי הילדים קטנים.
גיהוץ- לגהץ מותר אף לאחר חצות היום כיון דנחשב מלאכת הדיוט אולם רק בגדים שהם לצורך החג.
תספורת- להסתפר אסור לאחר חצות היום כיון שנחשב מלאכה גמורה ואם שכח להסתפר יכול להסתפר לאחר חצות היום ע"י גוי (אולם רק במקום שיש מראה שיכול לראות מה הגוי עושה לו מאחריו כיון שהגוי חשוד על שפיכות דמים).
גילוח– לעניין גילוח הזקן יש צדדים להקל כיון שהרגילות שאדם מתגלח בעצמו ואינה נחשבת מלאכה גמורה אולם עדיף להיזהר להתגלח קודם חצות היום.
- סחורה מותר לעשות בערב פסח אפילו אחר חצות היום ולכן אין בעל עסק צריך לסגור את חנותו בחצות היום. אולם טוב להחמיר על כל פנים משעת מנחה קטנה ומעלה.
- לתפור בגדים חדשים אסור בערב פסח אולם לתקן בגדים שנפרמו וכד' מותר בערב פסח אפילו אחר חצות ואפילו להביא בגדיו לאומן מותר אולם בתנאי שלא יטול שכר על התיקון.
- אסור לאכול מצה בערב פסח ויש שנהגו לא לאכול מצה אף מר"ח ניסן מגודל חביבותה של המצווה. אולם מצה עשירה שנילושה במי פירות או מצה מטוגנת או מבושלת מותר אולם יזהר לסיים לאכול זאת עד השעה העשירית ביום.
- מותר לגזוז ציפורניים ולצחצח נעליים לאחר חצות כיון שאין זה נחשב מלאכה גמורה כיון שאין צריך לזה מלאכת אומן.
- קטן שאינו מבין בספור יציאת מצרים מותר להאכילו מצה בערב פסח אולם אם הוא קטן שמבין בסיפור יציאת מצריים אין להאכילו מצה בערב פסח.
חול המועד:
- אם סיים תפילת שמונה עשרה בלא שאמר "יעלה ויבוא", אף על פי שטרם עקר את רגליו, חוזר לראש התפילה, בין בתפילת ערבית ובין בתפילת שחרית. אולם לגבי ברכת המזון, אינו חוזר.
- ימי חול המועד אסורים בעשיית מלאכה, מלבד מלאכה שהיא לצורך המועד, או שיש בה דבר האבד, או שהיא לצורך הרבים. וראוי לעשות שאלת חכם, בכל מקרה לגופו של עניין.
- ימי חול המועד אסורים בתספורת וגילוח, אפילו לכבוד שבת. אולם מי שלא היה באפשרותו להסתפר או לגלח את זקנו בערב יום טוב, כגון שהגיע לביתו מחוץ לעיר סמוך לכניסת החג וכדומה. הרי זה מותר להסתפר או להתגלח בצנעא ככל האפשר.
- מי שלא היה בידו להסתפר או להתגלח בערב החג, הרי זה מותר להסתפר או להתגלח בימי חול המועד. ובכלל זה אבל על אביו או אמו שתמו שלושים יום לאבלו בתוך המועד, אחר שגערו בו כדין.
- אסור לכבס בגדים בימי חול המועד, מלבד בגדי תינוקות המתלכלכים הרבה וצריך להחליפן בכל שעה. וכן יש להתיר במי שלא היה בידו לכבס את בגדיו קודם המועד, כגון משהגיע מחוץ לעיר או חיילים שהגיעו מבסיסם לביתם סמוך לכניסת החג.
- מעיקר הדין מותר לגהץ בגדים או לצחצח נעליים בימי חול המועד, אולם המחמיר בזה, תבוא עליו הברכה.
- מותר לשטוף את רצפת הבית בימי חול המועד, ואין מקום להחמיר בזה, ובפרט לכבוד שבת ויום טוב האחרון.
- אם נקבר המת ביום טוב (על ידי גויים), אין לעשות קריעה בימי חול המועד, אלא קורע אחר הרגל. ואין עושים סעודת הבראה, אלא במוצאי הרגל. ואם אינם רוצים לעשות הבראה כלל, יש להם על מי לסמוך. אולם אם נקבר בחול המועד, יעשו קריעה וסעודת הבראה גם בתוך ימי המועד, בין על אביו או אמו ובין על שאר קרובים. אך מנהג ירושלים, שאין קורעין ואין עושים סעודת הבראה בימי חול המועד, אלא על אביו או אמו, אבל על שאר קרובים, כדין הנקבר ביו"ט.
- אין לעלות לבית העלמין בימי חול המועד, אפילו בימי האזכרה לקרוביו, ויש להקדים את העלייה של אזכרת השלושים או השנה – קודם הרגל.
- לפי הנראה, מותר לפקוד קברי צדיקים בחול המועד, וכן פשט המנהג. אולם יש מחמירים, שלא לפקוד אפילו קברי צדיקים בחול המועד.
- אסור לדוג בחוה"מ כיוון שעובר על איסור צידה.
- הגם שנזהרים שלא לכתוב בחוה"מ שלא לצורך, בכתיבה במחשב יש להקל. והמחמיר תע"ב.
אפשר להקל לשמוע מוזיקה ב'מימונה' כיוון ש'המימונה' באיסרו חג. ואמנם ראוי לומר דברי תורה בסעודה ע"מ שיחשב כסעודת מצווה.