המרא דאתרא הרה"ג שלום לוי זצ"ל – רב העיר קרית שמונה
בס"ד
הלכות רחיצה וטבילה בחמין בשבת
- א. חז"ל בגמרא (מסכת שבת דף מ') גזרו עלינו לרחוץ את כל הגוף במים חמים בשבת, גם אם המים הוחמו ביום חול. וזאת בגלל שבזמנם הבלנים היו מחממים את המים למרחץ בשבת והיו אומרים שהמים הוחמו מאתמול, ביום חול.
- ב. מאותה סיבה אסרו לנו לרחוץ את כל הגוף בצונן בשבת ולקרב אחרי כן למדורה דולקת על מנת להתחמם שכן זה דומה לרחיצה במים פושרים, שאסור לרחוץ בהם כל גופו בשבת.
- ג. ומותר לרחוץ כל גופו בצונן, ובני אשכנז לא נוהגים כן. ובמקום חום וצער גדול גם לבניי אשכנז מותר לרחוץ כל גופו במים צוננים.
- ד. אולם אין איסור לרחוץ פנים ידיים ורגליים ואף שאר איברים ובלבד שלא ירחץ כך את רוב הגוף (שו"ע או"ח סימן שכ"ו והרמ"א).
- ה. חולה יכול לרחוץ כל גופו במים חמים ובלבד שהמים הוחמו ביום חול, ויזהר שלא יסחט שערות ראשו.
- ו. יש פוסקים (הגר"ע יוסף זצ"ל) שבגלל סיבה זו אסרו לטבול במקווה פושר בשבת. וק"ו במקווה חם.
- ז. ונשים שחל ליל טבילתן בשבת יטבלו בבין השמשות, דהיינו אחר שקיעת החמה ולפני צאת הכוכבים, משך זמן של 13.5 דקות. שבזמן זה זה ספק יום ספק לילה וזה ספק דרבנן ולקולא (הגר"ע יוסף זצ"ל).
- ח. ובדיעבד, יכולה לטבול גם במים חמים בשבת (טהרת הבית ח"ב סימן י"ד ס"ג, ובמשמרת הטהרה עמודים: תנ"ב-תס"ז).
- ט. ומותר לבריא לרחוץ כל גופו בחמי טבריה, ואסור לרחוץ בהם לשם רפואה (שו"ע או"ח סימן של"ט סעיף ב').
- י. ומותר לרחוץ ידיו בצונן ולקרבם למדורה, כי איסור הרחיצה בחמין הוא כאשר רוחץ כל גופו.
- יא. הגדרת חום מים כפושרים הוא לפי חום רוק שבפה האדם. ופחות מחום זה אין אסור לרחוץ כל גופו.(שו"ע שכ"ו, א. לוית חן ע"ט-פ עמ' קי"ח-קכ"ד. יביע אומר ה' יו"ד י"ט-כ').
- יב. ודוד שמש המים החמים שבו הם תולדות חמה ואסורים אטו תולדות האור שאם נתיר תולדות חמה יבואו להתיר תולדות אור.
- יג. על אף האמור בסעיף ח' מותר לפתוח את ברז המים החמים שהוחמו בשמש (למרות שהדבר יגרום לכניסת מים קרים שיפלו ישירות למים חמים שהם תולדות חמה ואסורים מדרבנן) היות ואין הוא מתכוון לחמם את המים הקרים שנכנסים לדוד אלא כוונתו רק לרחוץ פניו וידיו או כלים וכדומה.
- יד. כל זה נכון בדוד שמש והמים שבו הם תולדות חמה, אבל מים שהוחמו על ידי חשמל, אסור בשבת לפתוח את ברז המים החמים גם אם כוונתו לרחוץ ידיו או כלים וכדומה, והעושה כן עובר על איסור תורה (הגר"ע יוסף זצ"ל).
- טו. בני ספרד יכולים לרחוץ ידיהם אף עם סבון רגיל מוצק, והמחמירים להשתמש רק בסבון נוזלי תבוא עליהם ברכה. ובני אשכנז יחמירו וישתמשו רק בסבון נוזלי, ובשעת הצורך מותר גם להם להשתמש עם סבון מוצק (לדוגמא: רופא לשימושיו).
- טז. לאלה הרגילים לצחצח שיניים בכל ימות החול והימנעות בכך בשבת תצער אותם, יכולים לשים משחה על מברשת שיניים ויצחצחו שיניים ובלבד שזה לא פסיק רישא שיצא דם תוך כדי צחצוח שיניו. ועדיף להשתמש בנוזל ולא במשחה (יביע אומר ח"ד חאו"ח סימן ל').
- יז. ואסור לתלות מגבת רטובה על מנת ליבשה וכן אין לתתה על גבי או ליד הסקה לסוגיה.