
הרב איתמר לוי – רב קהילת האר"י קרית שמונה
בס"ד יז' תשרי תשע"ט
סיבת קיום העולם
המדרש אומר שהקב"ה ברא עולמות והחריבן, עד שברא את העולם הזה שהוא נקרא עולם התיקון ועליו אמר הקב"ה: 'דין הניין לי ודין לא הניין לי' – הכוונה שהעולם הזה גורם לי הנאה ושאר העולמות לא. צריך להבין מה ההנאה שיש לקב"ה דווקא בעולם שלנו? התשובה היא, האפשרות לבחור. והכוונה כפי שמסביר האר"י על המדרש הזה, שהעולמות הראשונים שברא הקב"ה היו מושלמים מדי והכל עבד בלי שום תקלה – עשו בדיוק רצונו – וממילא אחרי כמה זמן זה נעשה משעמם. מה שאין כן כשיש אפשרות לבחור, זה דינמי והופך להיות מעניין. בעצם, הסיבה שהעולם הזה מצליח להתקיים, זה בגלל אפשרות הבחירה, ואפשרות הבחירה זה אומר שיש גם אפשרות לבחור ח"ו נגד רצון ה', ממילא כשאדם כן בוחר לעשות את רצון ה' – זה גורם הנאה למלך. זה הדבר המרכזי בעבודת ה' שהרמב"ם מדבר עליו רבות ור' יצחק אברבנאל מגדיר זאת כאחד העיקרים, מה שאנו מכנים 'הבחירה החופשית'.
יסוד שמחלחל ומתפתח
ישנן ראיות רבות לרעיון נפלא זה בחז"ל ואחת המפורסמות שבהן אלו דברי הגמרא (בבא מציעא נט:) שמביאה ויכוח בין ר' אליעזר לר' יהושע – עימו הסכימו רוב החכמים – ובאותו מעמד יצאה בת קול מן השמיים והכריעה שהלכה כר' אליעזר. למרות זאת עמד ר' יהושע ואמר 'לא בשמיים היא!', ותגובת הקב"ה הייתה שצחק ואמר 'נצחוני בניי'. זה היסוד של העולם, הבחירה החופשית, ויסוד זה מחלחל ומתפתח עוד לפני בריאת האדם: אנחנו מוצאים את העצים שעושים נגד ה' יתברך. הקב"ה ציוה על הארץ להוציא "עץ פרי" (שטעם העץ שווה לטעם הפרי) והיא הוציאה "עץ עושה פרי" (מה שאנו מכירים היום), זה מחלחל לחלקים היותר תחתונים כמו האדמה ובמיוחד האדם חייב להיות ייצור בוחר.
בוחן פתע
כדי שאדם יגיע להיות ייצור בוחר, צריך לעשות לו 'בוחן פתע' – "לא טוב היות האדם לבדו אעשה לו עזר כנגדו" וכפי שמסביר רש"י על הפסוק – בתרגום דבריו – שאם האדם יהיה לבד, תיפגם הבחירה חופשית, תהיה לו רק בחירה אחת וזה דבר מהותי לקיום העולם. זו הסיבה שצריך להתחתן דווקא עם אישה, שהאישה שונה מהגבר בתכלית, ובשביל זה נברא העולם. ולכן חיי הרווקות לא טובים לעניין האלוקי, זה פוגע בבחירה, והעניין האלוקי לברוא עולם שיש בו בחירה. זה פשט המשך הפסוק "אעשה לו עזר כנגדו" – מה שעוזר לאדם להגיע לבחור, שיש לו משהו כנגדו, כל אחד מציג את הצד שלו, זה היופי של החיים. לפעמים זה מעצבן, אבל זה נותן אפשרות ללמוד דברים חדשים.
הגדרת הבחירה
להבין דברנו, צריך להגדיר מהי בחירה אמיתית. לדוגמא, אם ישנו מאכל שאינו בריא אבל טעים, ומביאים את המאכל לפני אדם שלא טעמו מימיו ואומרים לו שהמאכל לא בריא, כאן יהיה קל לבחור לא לאכול ממנו – שאף פעם לא טעם ממנו. לעומת זאת, אם כן טעם מאותו המאכל וזוכר שהיה טעים, וכעת מגישים את אותו המאכל לפניו ואומרים לו שמאכל זה אינו בריא – כאן יהיה קשה לו לבחור, אבל הבחירה תהיה יותר אמיתית, שגורמת יותר הנאה ומבטאת יותר חופש.
פסוקים סותרים
זה מה שעשה הקב"ה "ויקח אלוקים את האדם ויניחהו בגן עדן לעובדה ולשומרה" האדם הונח בעולם ויש לו תפקיד, מה? "ויצו ה' אלוקים על האדם לאמר מכל עץ הגן אכול תאכל" – משמע שצריך לאכול מכל העצים, גם מעץ הדעת. אבל מיד ממשיך הפסוק: "ומעץ הדעת טוב ורע לא תאכלו ממנו כי ביום אכלך ממנו מות תמות" – וזה סותר את הציווי הקודם?!
חטא האדם
מסבירים המקובלים (הריקאנטי ועוד) שקודם כל תטעם מעץ החיים, תטעם את האמת תחווה את החוויה המתוקה של להיות אדם מוסרי, ואח"כ תטעם מעץ הדעת שזה עולם החומר, האגו, הדאגה לעצמך. וממילא הבחירה לעשות טוב תהיה מתוקה יותר. אבל מי שטועם מעץ הדעת בלבד – זה כמו למות, שהרע נהיה לו טעים והטעים בדרך כלל מנצח את הדבר הנכון והטוב, מגמת הבריאה הייתה שגם הדבר הנכון יהיה לו טעים. אם נחזור לדוגמא הקודמת, האדם אכל מעץ הדעת, שזה בעצם אכילת המאכל הלא בריא – אבל טעים – וכעת כמעט נשללה ממנו הבחירה, שתמיד יבחר ברע. הקב"ה רצה שקודם יאכל מעץ החיים ויהיה לנו חוויה נפשית עמוקה של אמת, ואז יאכל מעץ הדעת טוב ורע – וכך תהיה בחירה אמיתית.
התמכרות
ברגע שאדם אכל מעץ הדעת בלבד, הוא הפר את הבחירה וכאן נוצרה התמכרות כפי שמסיימת הפרשה (ו, ה-ו): "וירא ה' כי רבה רעת האדם בארץ וכל יצר מחשבות ליבו רק רע כל היום וינחם ה' כי עשה את האדם בארץ", ברגע שאדם טעם מהרע והדבר שעומד כנגדו זו רק הידיעה שהדבר לא טוב – כאן הרע ינצח באופן מתמיד עד כדי איבוד החופש, מה שנקרא התמכרות. לכן, לעומת הסיפוק שהיה קודם לקב"ה בעולם, כי היה אפשרות לבחור בטוב, כאן כתוב: "ויתעצב אל ליבו" – ומסביר רש"י ש'עלה במחשבתו של מקום להעציבו' לא הקב"ה נעצב, אלא האדם. ברגע, שאין בחירה יש התמכרות והאדם נהיה עצוב, זה הדכאון (שהיא המחלה מספר אחת בעולם).
לימוד תורה
לסיכום, עבד ה' הוא לבדו חופשי. עץ החיים – זה התורה, ועץ הדעת – זה הרע. התורה נותנת לנו אפשרות לבחירה אמיתית, כדי שבאמת תהיה בחירה חופשית, צריך שנלמד תורה ואז יש סיכוי לעמוד מול ייצר הרע שהוא עץ הדעת שכבר אכלנו ממנו. צריך ללמוד את הדברים המתוקים שבתורה (נשמת התורה) וממילא יהיה קל לבחור בין הטוב לרע, שבת שלום ומבורך.