המרא דאתרא הרה"ג שלום לוי זצ"ל – רב העיר קרית שמונה
בס"ד
מהלכות פסח – חלק שלישי: מוצרים הצריכים הכשר לפסח
- א. מעיקר הדין תמרוקי נשים, סבונים, משחת שיניים, חומרי ניקוי, אינם צריכים כשרות לפסח וזאת כיוון שאינם ראויים לאכילת אדם ואף אינם ראויים לאכילת כלב אולם יש להורות להחמיר במשחת שיניים ובשפתון (אודם) הכשרים לפסח כיון שעלולים להיבלע ולכן המחמיר באלו תבוא עליו הברכה.
- ב. מעיקר הדין אין צריך הכשר על מפיות חד פעמי, תבניות חד פעמיות, בכל דברים אלו אין צריך כשרות מיוחדת לפסח אמנם הרוצה להחמיר על עצמו תע"ב. לגבי סיגריות יש המצריכים ויש שלא.
- ג. גם מזון לדגים צריך להיות כשר לפסח ואם הוא חמץ גמור ללא תערובות אסור לקיימו בפסח והמקיימו עובר ב'בל יראה' ו'בבל ימצא'. אולם אם אין זה חמץ בעין אלא מזון המכיל רכיבי חמץ וכגון המזון המצוי לדג נוי מותר לקיימו בפסח ולהאכיל ממנו לדגים כיוון שמזון זה נפסל מאכילת אדם ומותר בהנאה. ובתנאי שתערובת זו נעשתה קודם הפסח.
- ד. לגבי מזון של בעלי חיים כגון כלב (בונזו ודוגלי) ותרנגול מזון של תרנגולות שודאי הוא חמץ אין לקיימו בפסח ואם מקימו עובר עליו ב'בל יראה' ו'בל ימצא' ולכן ראוי להאכילם אוכל הכשר לפסח כגון דורא או אורז. ולעניין מזון הכלבים כיון שאינו חמץ בעין אלא התערובות חמץ ואינו ראוי לאכילת אדם יכול להאכיל לכלב בפסח.
- ה. תאנים מיובשות או פיצוחים (לאוכלי קטניות) צריכים כשרות לפסח, וחובה לדאוג במוצרים אלו לכשרות כיון שהרגילות לערב קמח עם התאנים וכן הרגילות לערב קמח ומלח בשעת קליית הפיצוחים. אולם שאר פירות יבשים שזיפים, משמשים, או פירות וירקות וכד' כיון שמוחזקים בלי תערובת חמץ יכול לקנות ללא חשש גם אם אין כשרות לפסח.
- ו. לגבי תרופות- מעיקר הדין אם מדובר בתרופה שאינה ראויה לאכילת אדם כגון מחמת מרירותה, חריפותה וכדו' אין צריך כשרות לפסח כיון דנחשב תערובת חמץ שאינו ראוי לאכילת אדם (ואף אם אדם אוכלה הוא עושה זאת רק לצורכי הרפואה ובבליעה). אולם אם מדובר בתרופות שטעמם טוב כגון כדורי מציצה או סירופים בטעמים שונים חובה שיהיו כשרים לפסח. אולם ראוי להשתדל לבדוק כל הכדורים אם הם כשרים לפסח כי ברוב הפעמים יש להם תחליפים (ניתן להתקשר אלי לברר).
- ז. כיון שאדם לא בקי בכל התרכיבים ופעמים רבות שיש תערובת אף בדברים שלא נראים לעין חובה על האדם לקנות כל מצרכי המזון בכשרות של רבנות ולא יסמוך על זה שכתוב על המוצר כשר לפסח בלי רבנות כי רבים חללים הפילה ועצומים כל הרוגיה.
- ח. בשר ועופות ללא כשרות לפסח אפשר לאוכלן בפסח ואין לחשוש בהם לחמץ והאשכנזים מחמירים אולם בשר המעובד או בשר טחון הנמכר בחנויות וכדו' שיש בהם תוספות למיניהם, חייבים כשרות לפסח.
- ט. בדין אכילת אורז בפסח יש מנהגים רבים. הרבה מבני עדות המזרח נהגו לאכול אורז אולם זאת לאחר בדיקה לפחות ג' פעמים. אולם בני מרוקו נזהרו לא לאכול אורז בפסח וכן כל קהילת האשכנזים לא אוכלים אורז בפסח ובן ספרד הרוצה לאכול אורז בפסח יכול לעשות התרה משא"כ בן אשכנז חייב להמשיך במנהג אבותיו אולם כדאי הוא שכל אחד יישאר במנהגו וכל המחמיר בפסח הרי זה משובח.
- י. חובה לקחת קפה עם כשרות לפסח כיון שיש חשש שנטחן במטחנה גם דברי חמץ. וכן בסוכר צריך להיזהר כיון שיש מקומות שאורזים את הסוכר במקום שאורזים גם את הקמח. וכן בתה יש חשש שבתהליך הייבוש מערבבים בו אלכוהול העשוי מדגנים אולם במלח יש להקל ואין בו שום חשש. אולם המחמיר גם בזה תבוא עליו הברכה. שהרי היו חסידים ואנשי מעשה שהיו נזהרים להכין מלח בעצמם מים המלח.
- יא. מה זה קטניות ומה דינם בפסח? רבו הדעות מהי ההגדרה של קטניות. יש שכתבו שכל דבר שנערם בכרי בשדה נחשב קטניות וכגון שעועית, בוטנים, וכד' ויש שכתבו שכל דבר שהגרעין שלו הוא הפרי עצמו נחשב קטניות. ויש שמכח האיסור בדברים היבשים אסרו אף את הדברים הלחים כגון שעועית ירוקה או צהובה וכד'. יש שחילקו בין לח ליבש ואין כאן המקום לפרוט לכל עדה את מנהגה והכלל העולה הוא שכל משפחה ומשפחה תנהג לפי מנהג אבותיה וכל מנהגים אלו הם מהררי קודש. ועדיף לא לבטלם.
- יב. מי שנהג לאכול קטניות בפסח מותר לו לאכול קטניות גם בקופסאות שימורים, ועליהם לבדוק את כשרותם של הקטניות בקופסאות השימורים מחשש תוספת חומרים שיש בהם חשש חמץ.
- יג. מה הדין כרכום בפסח? יש שנהגו שלא לאוכלו בפסח וכל אחד ואחד ינהג כמנהגו. ומי שלא יודע מה מנהג אבותיו או שהוא בעל תשובה אינו חייב לנהוג בדבר איסור .
- יד. ביצים שחתומות בדיו גם אם יש תערובת חמץ בדיו כיון שאין זה ראוי לאכילת כלב אין בזה שום חשש.
- טו. אורז שלא נבדק לפני הפסח מותר לבודקו אף בחול המועד.
- טז. אשכנזייה הנשואה לספרדי רשאית לנהוג כבית בעלה רק עליה לעשות התרת נדרים אולם ספרדייה הנשואה לאשכנזי חייבת לנהוג כמותו בבית בעלה.
- יז. ונחלקו האחרונים אם מותר להריח חמץ בפסח, והעיקר להלכה שאין להריח חמץ בפסח.