fbpx
loader image
d079fcdc-96c7-453b-a419-459a4cb93ef6

מוֹסְדוֹת מְעָרַת עֲדֻלָּם וּקְהִלַּת הָאֲרִ"י קִרְיַת שְׁמוֹנָה

בְּרָאשׁוּת הָרַב אִיתָמָר לֵוִי שְׁלִיטָ"א - בְּנוֹ וּמַמְשִׁיךְ דַּרְכּוֹ שֶׁל רַב הָעִיר קִרְיַת שְׁמוֹנָה הרה"ג שָׁלוֹם לֵוִי זצ"ל

הרה"ג שלום לוי זצ"ל

הרה"ג שלום לוי זצ"ל

מהלכות פסח – חלק ב' – תשע"ד

המרא דאתרא הרה"ג שלום לוי זצ"ל – רב העיר קרית שמונה

בס"ד

מהלכות פסח-חלק שני

מדיני בדיקת חמץ:

  • א. זמן בדיקת חמץ הוא בצאת הכוכבים שהוא 25 דקות אחרי שקיעת החמה. ואסור לעשות שום מלאכה מחצי שעה לפני זמן הבדיקה וכן אסור לאכול פת או עוגה יותר מ 56 גרם חצי שעה קודם זמן הבדיקה. (וכן אסור לישון) ללמוד קודם הבדיקה ואם התחיל ללמוד מבעוד יום אין צריך להפסיק. ושיעור של רבים כדאי לא לבטל אלא שהשמש יודיע לאחר השיעור שלא ישכחו לקיים מצוות בדיקת חמץ כהלכתה.
  • ב. בעלי חנויות חייבים לסגור את החנות ע"מ לקיים את הבדיקה בזמנה. אולם אם אינו יכול לסגור את החנות מועיל לעשות שליח כגון אשתו או אחד מבני ביתו או כל גדול אחר שיכול לסמוך שיבדוק כראוי בצאת הכוכבים. השליח יברך ובעה"ב יבטל החמץ לאחר בדיקתו של השליח.
  • ג. איסור גמור לדבר בין הברכה לתחילת הבדיקה ואם דיבר שלא מעניין הבדיקה חוזר ומברך וטוב שלא ידבר בדברים אחרים עד שיגמור את כל הבדיקה כדי שישים על לבו לבדוק בכל המקומות שמכניסים שם חמץ. אולם אם דיבר לאחר שכבר התחיל לבדוק לא חוזר ומברך.
  • ד. הגם שאין חובה מעיקר הדין להניח פתיתי לחם, האר"י ז"ל כתב מנהג זה והוא ע"פ סוד גדול ולכן יש להניח עשרה פתיתי חמץ ויזהר שיהיו כל אחד פחות משיעור כזית (29 גרם) ויניחם בשקיות ע"מ שלא יתפזרו ועדיף לקחת סוג לחם שאינו מתפורר כגון פיתה וכד' וראוי להניח הפתיתים דווקא במקומות שהדרך להצניע בהם חמץ ואם לא מצא אחד מהפתיתים אם זה פחות משיעור כזית יסמוך על ביטולו ואין צריך לבדוק אחריו.
  • ה. מעיקר הדין צריך לבדוק לאור נר של שעווה והוא יחידי בפתילה אחת (לא בנר אבוקה של הבדלה) כדי שיבדוק יפה בחורים ובסדקים אולם במקומות שחושש מהנר כגון בארונות הבגדים או ברכב וכד' יכול לבדוק לאור פנס קטן הנכנס בחורים ובסדקים וכן אין צריך לכבות את האור החשמל בשעת הבדיקה.
  • ו. הכלל הוא שבודק בכל מקום שיש לחוש שמא הכניסו בהם חמץ ולכן יש לבדוק במטבח בכל הארונות וכן במקרר ובתא ההקפאה בתנורים ובכל פינות חדרי הבית וכן מתחת למיטות וכד' וכן בשירותים ואמבטיה (במקומות שיש ילדים קטנים שעלול שהכניסו שם חמץ) וכן בארונות והכיסאות מתחתיהם וברגליהם, וכן במסילות התריסים והחלונות וכן בספריה בין המדפים וכן בארונות בגדים. ובבוידם יש לבדוק רק אם יש חשש שהכניס שם חמץ במשך השנה (כגון ילדים וכדו') וכן יש להיזהר לבדוק בתיקי נשים ובילקוטי בית הספר אף אם נוקו לפני פסח. ואת רצפת הבית יבדוק בהבטה שאין בה חמץ. ובגדים שהדרך שמכניס בהם חמץ לפעמים אם כיבסם אין צריך בדיקה ואם לא כיבסם צריכים בדיקה בכיסים אולם בבגדים אין צריך בדיקה לאור הנר כי אם במישוש הכיסים. וספרים אין צריך לבדוק חוץ מספרים ומחזורים שמביאים לשולחן בפסח שחייב לבודקם שמא יש בהם פירורים ויכשל באיסור אכילת חמץ ח"ו ועדיף להימנע מלהביא ספרים לשולחן וילמד בשולחן אחר. וידע האדם שהבטיח האר"י ז"ל שהזהיר בחמץ מובטח לו שלא יחטא כל השנה ומצווה חביבה היא עד מאוד והגם שקשה לא יקוץ בה ושכרו הרבה מאוד.
  • ז. חצר – אם יודע בוודאות שיש בה חמץ מחויב לבודקה אולם אם ספק לו אם יש בה חמץ יסמוך שאם היה בה חמץ אכלוהו עורבים שאר עופות ואין צריך בדיקה.

חדר מדרגות – מעיקר הדין צריך בדיקה וכל דייר חייב בבדיקה מקומתו ולמטה וכדאי שיסכמו ביניהם הדיירים כל אחד לבדוק את כל חדר המדרגות מקומתו ומטה ובבניינים שאין שם ילדים קטנים יש להקל לא לבדוק.

מעלית- מעיקר הדין חייב לבדוק.

פחי אשפה – אם ברור לו שהחמץ נפסל מאכילת כלב אין חייב לבודקו אם לא ברור שנפסל מאכילת כלב, חייב לבער את החמץ מרשותו ולבערו.

  • ח. אם יוצא מביתו תוך ל' יום מהפסח חייב לבדוק ואם יוצא לפני ל' יום מהפסח אין צריך לבדוק אולם אם מוכר את החמץ שבכל ביתו לגוי יכול להקל שלא לבדוק הבית. ועליו להימנע מלהיכנס לבית בכל החג וחייב להשאיר בבית חמץ שווה פרוטה כגון בקבוק בירה וכדו' ע"מ שהמכירה תחול. אולם ירא שמים עדיף שישאיר חדר אחד לבודקו בליל י"ד בשביל שלא יפסיד את הברכה ובבדיקת הרכב סגי ואם יוצא לפני ליל י"ד בודק את הבית ללא ברכה.
  • ט. אדם שנאנס ולא בדק בליל י"ד, חובה עליו לבדוק לאור הנר ביום י"ד בברכה. ואם הגיע לביתו בתוך הפסח חובה עליו לבדוק את הבית.
  • י. אם יש לו כמה מקומות לבדוק כגון שני בתים או בית ומשרד וכד' חייב לבדוק את כל המקומות שהם רשותו ומברך ברכה אחת ובודק מקום אחד ולאחר מכן עובר למקום האחר אף אם הוא רחוק רק יזהר שלא לדבר בעניינים אחרים שאינם צורך הבדיקה וכן לגבי רכב לאחר שבודק את ביתו חובה עליו לבדוק את רכבו וחייב לנקותו טרם הבדיקה (ולא כמי שמנקים את הרכב רק ביום י"ד ומבטלים מצוות הבדיקה בליל י"ד).

מאמרים נוספים בנושא: 

ניתן להזמין את הרב איתמר לוי שליט"א לאירוע שלכם בקרית שמונה והסביבה

וכמו כן לבקש ממנו להגיע למסור אצלכם שיעור תורה

או לשאול אותו שאלות בנושאי הלכה

מלאו את פרטיכם ונציג מטעם הרב יחזור אליכם בהקדם

הערה: השתתפות הרב באירועים אינה כרוכה בתשלום או מותנית בתרומות