
המרא דאתרא הרה"ג שלום לוי זצ"ל – רב העיר קרית שמונה
בס"ד
מהלכות בישול אחר בישול בשבת
- א. הנותן בשבת דבר מאכל שאינו מבושל לתוך מיחם ובו מים חמים, דהיינו שהמים במיחם חמים והיד סולדת בהן ואי אפשר לשתותם מפאת חומם. אף על פי שהמיחם לא נמצא על מקור אש, עובר איסור תורה של מבשל. ויש למיחם זה דין "כלי ראשון" כידוע בהלכות שבת.
- ב. מאכל יבש שבושל מלפני שבת מותר להניחו בשבת בתוך מיחם שהורד מהאש אף על פי שיש למיחם זה דין של "כלי ראשון". וכן מוסכם על כל הפוסקים.
- ג. לגבי מאכל נוזלי (כגון: מרק) שהתבשל מלפני שבת ועתה רוצה להניחו בתוך מיחם שהורד מהאש, בזה חלקו הפוסקים הראשונים. לדעת הרמב"ם, הרשב"א, הרמב"ן והר"ן מותר לשים תבשיל כזה בשבת בתוך מיחם שאינו מונח על גבי האש, אף אם אם המאכל צונן. ולדעתם, וודאי שיהיה מותר להניחו על כלי ראשון (כגון: מיחם או פלאטה) תבשיל זה שרובו רוטב ומיעוטו אוכל מוצק. היות שהם פוסקים שאין בשבת בישול אחר בישול באוכל שהוא מוצק או נוזל.
- ד. אולם ישנה דעת להקת פוסקים ראשונים אחרת, הלא הם: רש"י, תוספות, הרא"ש, רבינו יונה והטור. לדעתם, יש בישול אחר בישול במאכל נוזלי. זאת אומרת אף אם הוא בושל לפני שבת וראוי לאכילה, אם בשבת בשלו אותו שוב יש כאן איסור בישול בשבת. לדעתם אסור להניח מרק או תבשיל שרובו נוזל ומיעוטו מוצק על כלי ראשון בשבת גם אם התבשיל התבשל לפני שבת.
- ה. כיוון שזוהי מחלוקת שקולה והמדובר באיסור תורה, יש להחמיר כי בספק של תורה יש להחמיר. וכך פסק מרן בעל השולחן ערוך(או"ח סימן שי"ח סעיפים ד' וט"ו) שיש בישול אחר בישול במאכל נוזלי.
- ו. מותר לשים תבשיל שרובו רוטב רחוק מהאש במקום שלא יגיע לידי יד סולדת. והיתר זה לכל אדם ובמיוחד לצורך תינוקות.
- ז. תבשיל שרובו יבש ומיעוטו נוזל מותר לבשלו בשבת בכלי ראשון שאיננו מונח על גבי אש, כיון שרובו יבש חשוב שכולו יבש ואין בישול אחר בישול ביבש בשבת.
- ח. קדירה של בשר שהייתה במקרר והפכה למוצק והנוזל שבה נקרש יש לה דין של אוכל יבש, ומותר לתיתה על גבי פלאטה בשבת לחממו. למרות שאחר החימום, הנוזל הקרוש יהפוך לנוזל. אולם כתבו הפוסקים (הגר"ע יוסף זצ"ל) שהמחמיר בזה תבוא עליו ברכה. (כמובן אין להתיר סיר שכולו מרק שבושל לפני שבת והושם במקרר וקפא אין לו דין יבש, וכל ההיתר הוא לנוזל שנמצא בתוך סיר עם אוכל יבש שנקרש בגלל קור המקרר). ובני אשכנז מחמירים בזה.
- ט. לגבי בישול אחר אפיה וצליה חולקים הפוסקים. לדעת ר"א ממיץ אסור ויש בישול אחר אפיה וצליה, אמנם לדעת הראבי"ה מותר ואין בישול אחר אפיה וצליה. מרן בעל השולחן ערוך מביא את שתי הדעות הללו ונראה שדעת מרן להתיר כדעת הראבי"ה ואין בישול אחר אפיה וצליה.
- י. לכן מותר ליתן פירורי לחם לתוך מיחם שמלא מרק רותח אחר שהורד מהאש שכן אין בישול אחר אפיה. וכן מותר בשבת להניח לחם קפוא על פלאטה חשמלית כדי לחממו כי אין איסור בישול בשבת בדבר שנאפה לפני שבת.
- יא. ולדעת בני אשכנז שהולכים כפסקי הרמ"א יש בישול אחר אפיה.
- יב. לגבי הכנת קפה (לא נס קפה) בשבת, הנה הרבה מן האחרונים (מובאים בספר גינת ורדים) סוברים שאין בישול אחר קלייה של פולי הקפה ומותר ליצוק מים רותחים מכלי ראשון על הקפה (ומפוסקי דורנו כותב כך להתיר הגר"ע יוסף זצ"ל, אולם הגר"מ אליהו זצ"ל מצריך כלי שלישי).