fbpx
loader image
d079fcdc-96c7-453b-a419-459a4cb93ef6

מוֹסְדוֹת מְעָרַת עֲדֻלָּם וּקְהִלַּת הָאֲרִ"י קִרְיַת שְׁמוֹנָה

בְּרָאשׁוּת הָרַב אִיתָמָר לֵוִי שְׁלִיטָ"א - בְּנוֹ וּמַמְשִׁיךְ דַּרְכּוֹ שֶׁל רַב הָעִיר קִרְיַת שְׁמוֹנָה הרה"ג שָׁלוֹם לֵוִי זצ"ל

הרב איתמר לוי שליט"א

הרב איתמר לוי שליט"א

התכונה שתביא לבניין בית המקדש – תשעה באב תשפ"ב

הרב איתמר לוי – רב קהילת האר"י קרית שמונה

בס"ד יד' תמוז תשפ"ב

התכונה שתביא לבניין בית המקדש

התאריך העברי של השבת הוא י"ז בתמוז. בתאריך זה הובקעו חומות ירושלים בימי בית המקדש השני, לאחר מצור של שלושה חודשים שהחל מניסן (בימי בית ראשון המצור ארך שנה וחצי עד לבקיעת החומה בט' בתמוז, ויש אומרים שארך שנתיים וחצי. זה תלוי בצורת הספירה לצדקיהו המלך: מניסן או מתשרי). שלושה שבועות לאחר מכן ב-ט' באב נחרב הבית. הימים האלה ידועים כימים קשים בהיסטורית העם היהודי והם מכונים – על פי הפסוק באיכה – "ימי בין המצרים". מאז ועד עתה 1954 שנה אנו מצפים לבניין הבית השלישי שמתעכב, והסיבות ידועות לכולם, שהרי מפני שנאת חינם נחרב ביתנו ומידה זו עדיין לא תוקנה לצערנו. אבל לא רק זה – התרגלנו למציאות קיימת שאין בית מקדש וממילא חסרונו לא מפריע לאף אחד ואחת מאתנו, ובלשון חכמנו "תקנתו קלקלתו". במאמר זה אנסה בכמה מילים להתעכב על תכונה ידועה וחשובה שכדאי לכולנו לסגלה, ואין לי ספק שאם נפעל בצורה זו, זה יביא לאהבה ביננו והקב"ה יחיש גאולתנו בקרוב ממש. לשם כך נחזור לימי דוד המלך.

בקשת דוד

דוד המלך זכה למה שלא זכה אדם ילוד אישה, הוא זכה שהקב"ה יסביר לו את מהלכיו, כמעין סוג של התנצלות בפניו. כוונתי לבקשת דוד אחר שהומלך על כל ישראל בירושלים ולאחר שדאג להביא את ארון האלוקים למקומו בעיר דוד. אחרי כל זה אומר דוד אל נתן הנביא (שמואל ב, פרק ז): "ראה נא אנכי יושב בבית ארזים וארון האלוקים יושב בתוך יריעה?!" – דוד מבקש לבנות בית להשי"ת. התגובה של קב"ה מתמיה – הוא כמעט נוזף בדוד "האתה תבנה לי בית לשבתי?" אבל אחר כך הוא מתחיל להסביר לו מדוע לא הוא יבנה את הבית, אלא בנו. ולא זאת בלבד אלא הוא מבטיח לדוד – על זה שביקש לדאוג לו – שהקב"ה יבנה לו בית. מה פשר הדברים?

בונים בלי אינטרסים

המשך חכמה – על סוף פרשת בלק – מסביר מדוע דוד לא יבנה את הבית, מפני שיאמרו שהוא עשה זאת לחיזוק ממלכתו. וכך הוא מסביר גם את קנאת פנחס, שהיא קנאה ראויה וטהורה, כיוון שהוא לא היה כהן ולכן הקנאה שלו טהורה בלי אינטרס לדאוג לעתיד משפחות הכהונה. הקנאה הראויה היא הקנאה בלי אינטרס אישי. כפי שהיה אצל פנחס שרק בזכות המעשה הזה נעשה כהן. וכך הוא מסביר את הפסוקים החריפים והתמוהים בדברי הימים (א,כב) "דמים לרוב שפכת" והכוונה שבימיו היו מלחמות רבות ואם יבנה יאמרו שבנאו לחזק את ממלכתו. בנו שלמה – שבימיו יהיה שקט – יוכל לבנות את בית המקדש. כי את בית המקדש בונים בלי אינטרסים.

וזאת תורת האדם?

נסביר את דברי המשך חכמה. דוד הוא המוטו של האדם השלם שלא פועל מתוך אינטרסים, אבל עלולים לומר עליו שהוא פעל כך, הוא נפסל מלבנות הבית על לזות שפתים של אנשים, למרות שאין מתאים ממנו לבנות את הבית. זאת הסיבה שהוא מקבל התנצלות מהקב"ה והסבר התכנית האלוקית עוד הרבה שנים קדימה. עד שדוד מתפלא ושואל "וזאת תורת האדם א-דני אלוקים?!" – וכי כל האדם זוכה לדבר כזה, לקבל הבטחה מהקב"ה? דוד גם זכה – יחד עם שמואל הנביא – בנבואה להיות האדריכל של בית המקדש הראשון, גם כששלמה יבנה את הבית, הוא לא יוכל להוסיף שום דבר מדעתו, הכל רק על פי הנחיות מדוייקות שהשאיר אביו.

דוד עיקר הבית

דוד גם זכה להיות זה שהקב"ה גילה לו היכן יבנה המזבח והמקדש – שאף אחד לא ידע זאת מאז שנכנסו אבותינו לארץ ועד לימי דוד – יתר על 400 שנה. ישנן כמה סיבות מדוע לא ידעו על מקום המקדש עד לימיו, אבל בפועל הוא זה שזכה. אגב שלמה שבונה בית המקדש הראשון, בנאום הפתיחה – ביום חנוכת המקדש – אומר זאת בפה מלא (מלכים א ח יז-יח): "ויהי עם לבב דוד אבי לבנות בית לשם ה' אלוקי ישראל.. ואקום תחת דוד אבי.. ואבנה הבית לשם ה' אלוקי ישראל".

הכל לשם השם יתברך

מדוע זכה דוד לכל ההבטחות הללו? מפני שהוא היה איש כזה שלא עושה שיקולים אישיים, כל שיקוליו היו לבנות בית להקב"ה, וכשלומדים את חטאי דוד רואים באופן שיטתי שגם חטאיו היו סביב בית המקדש, עד כי אפילו חטא דוד ובת שבע – לפי חז"ל – היה סביב העניין הזה. הוא ראה בנבואה שזאת האישה שממנה יצא שלמה שהוא יבנה בית המקדש, וזה גרם לו להבין שהוא למעשה זה שמעכב את בניין בית המקדש, ועשה מה שעשה כידוע (אין כאן המקום להאריך בסיפור זה והרוצה יוכל לעיין באתר החדש שלנו: https://haarik8.org.il/ בשיעורים שמסרתי שם על ספר שמואל, שיעור מספר 21).

כולם באים להמלכתו

כך גם זוכה דוד שבהמלכתו על כל ישראל, מגיעים כל העם, דבר שלא היה מאז שנכנסו לארץ ועד עתה. גם בימי שאול – קודמו בתפקיד – שהצליח לגייס למלחמה מול עמון 330 אלף חיילים, עדיין לא הצליח להגיע למספרים שהיו בימי דוד. מדוע? דוד היה נטול אינטרסים, הכל שיקולים אמיתיים ישרים ונקיים, הכל לשם שמיים. לכן כשהיה צריך להמליך את דוד, מגיעים כל שבטי ישראל, כולם רוצים להחזיר טובה לאדם כזה שהצליח לגעת בליבותיהם, שהצליח לחבר את כולם אליו. והקשר כמובן לנו – כדי שנזכה לראות בבניין הבית, אנו צריכים את מידתו של דוד המלך, להפסיק לחשוב קטן, "אין בן דוד בא עד שתכלה פרוטה מן הכיס" (סנהדרין צח) והכוונה עד שנפסיק להיות קטנוניים ובעלי אינטרסים קטנים. "אמן כן יאמר האל" בימינו בקרוב, שבת שלום ומבורך.

מאמרים נוספים בנושא: 

ניתן להזמין את הרב איתמר לוי שליט"א לאירוע שלכם בקרית שמונה והסביבה

וכמו כן לבקש ממנו להגיע למסור אצלכם שיעור תורה

או לשאול אותו שאלות בנושאי הלכה

מלאו את פרטיכם ונציג מטעם הרב יחזור אליכם בהקדם

הערה: השתתפות הרב באירועים אינה כרוכה בתשלום או מותנית בתרומות