fbpx
loader image
d079fcdc-96c7-453b-a419-459a4cb93ef6

מוֹסְדוֹת מְעָרַת עֲדֻלָּם וּקְהִלַּת הָאֲרִ"י קִרְיַת שְׁמוֹנָה

בְּרָאשׁוּת הָרַב אִיתָמָר לֵוִי שְׁלִיטָ"א - בְּנוֹ וּמַמְשִׁיךְ דַּרְכּוֹ שֶׁל רַב הָעִיר קִרְיַת שְׁמוֹנָה הרה"ג שָׁלוֹם לֵוִי זצ"ל

הרב איתמר לוי שליט"א

הרב איתמר לוי שליט"א

מדוע שמואל כותב את המגילה? – שבועות תשע"ו

הרב איתמר לוי – רב קהילת האר"י קרית שמונה

בס"ד א' סיוון תשע"ו

מדוע שמואל כותב את המגילה?

חז"ל אומרים ששמואל הנביא כתב את ספרו, ספר שופטים, ומגילת רות. כוונת שמואל בכתיבת המגילה הייתה ליחס את דוד ולהראות את שושלת המלכות. שמואל למעשה כותב את המגילה לכבודו של דוד ונראה שזה לא במקרה שדווקא שמואל כותב מגילה זו, כיוון שבספר שמואל אנחנו לא רואים קשר חם ואוהב בין שמואל לדוד כפי שנבאר. והדברים על פי הרב יהושע בכרך זצ"ל בספרו 'אמה של מלכות'.

"וישקהו"

הרקע לסיפור מתחיל עוד קודם בהמלכת שאול. שמואל בתחילה לא רצה להמליך מלך כפי שהעם ביקש, כיוון שהייתה בזה מרידה בה', אבל אחרי שה' הסכים והגיע אליו שאול לחפש אתונות אביו שאבדו, מאז נקשר לבו אל שאול באהבה יתירה. זה בא לידי ביטוי במשפט ששמואל מבשר לשאול שהוא נבחר למלוך על ישראל: "ולמי כל חמדת ישראל" – כל הרכוש הישראלי, שלך. ואחר כך כשמושח אותו בשמן הוא מוסיף נשיקה: "ויקח שמואל את פך השמן ויצוק על ראשו וישקהו" כמו שמנשק דבר קדוש (ספורנו).

"אך נגד ה' משיחו"

שאול לא מתמיד בצדקותו ועושה טעויות שעליהם שילם במלכות, ה' מצווה את שמואל שילך לבית לחם להמליך את בן ישי במקומו. הקב"ה לא מגלה לשמואל את השם של המלך החדש, את זה שמואל יצטרך לגלות לבד. תגובת שמואל מראה עד כמה הוא לא רוצה בדבר: "איך אלך?" ואחר כך כששמואל מגיע לבית לחם, והוא צריך לזהות אחד משבעת בני ישי להמליכו, הוא רואה את אליאב הבכור שהיה גבוה ויפה ואומר: "אך נגד ה' משיחו" מסביר הרד"ק ששמואל ביקש מה' שלא יחליף את שאול, שהרי שאול יותר יפה ממנו. בעצם שמואל לא רוצה להפרד משאול. על זה ה' מוכיח את שמואל: "כי לא אשר יראה האדם, כי האדם יראה לעינים וה' יראה ללבב!".

"קום משחהו!"

כשמגיע דוד, הבן האחרון של ישי, והוא בעצם המשיח הנבחר, שמואל לא עומד בפניו ורק אחרי שה' נוזף בו הוא עומד: "ויאמר ה' קום משחהו כי הוא זה" אומרים חז"ל במדרש: 'אמר לו הקב"ה: קום מלפניו! משיחי עומד – ואתה יושב? קום משחהו'. מדהים לראות שאכן שמואל קם ומושח את דוד, אבל חסרה ברכת המלכות. דוד לא זוכה לקבל נשיקה ואפילו אין דיבור בין שמואל לדוד מה שכן היה אצל שאול: "ויקח שמואל את קרן השמן וימשח אותו בקרב אחיו.."

שמואל נעלם

אחרי ההמלכה החטופה הזאת, שמואל הולך לביתו ברמה, ומתבודד עם נפשו בצער ובאכזבה על החלפת שאול בדוד, עד יום מותו. צריך להבין שהדברים תמוהים וקשים, שהרי מאותו יום שנמשח דוד למלך התחיל המתח העצום בין שאול לדוד, ודוד הפך להיות נרדף על ידי שאול, עד כדי כך שדוד שואל את עצמו ברדיפות האלו, מדוע שמואל עשה לי את הדבר הזה? חבל שמשח אותי בשמן! אין ספק שעל שמואל מוטלת חובה מוסרית לעשות משהו להציל את דוד הנרדף.

"בן מי זה העלם?"

נזכיר עוד שדוד היה נרדף גם מבחינת ההלכה שעדיין לא הייתה ידועה באותם ימים. הרי כתוב בתורה: "לא יבוא עמוני ומואבי בקהל ה' " וכך אמרו על דוד שהוא בכלל פסול לבוא בקהל, שהרי בא מרות המואביה. כך אמרו אחיו עליו, וכך אחר כך כשדוד יוצא להלחם בגולית ומנצחו, שאול שואל שאלה מוזרה: "בן מי זה העלם?" – השאלה לא מובנת כי דוד היה מנגן לפניו והיה מוכר לשאול עוד קודם? חז"ל מסבירים ששאול חשש לכיסא שלו, הוא ראה את דוד יוצא בבטחון לקראת גולית, מה שלא היה לו ולא לבנו יהונתן, הוא גם ידע שדוד מזרע יהודה ההסטורי. ליהודה היו שני בנים: פרץ וזרח, והמלכות שייכת לזרעו של פרץ. לכן שאול שאל 'בן מי זה העלם' – האם מזרעו של פרץ ואז הוא עתיד למלוך או מזרעו של זרח ואין לי מה לחשוש?

'מואבי ולא מואבית'

שר צבאו של שאול, אבנר, השיב לו שאין לו מפני מה לדאוג, שהרי קודם צריך לבדוק אם הוא בכלל ראוי לבוא בקהל, שהרי הוא מואבי. עמשא בן יתר, גיסו של דוד (היה נשוי לאחותו אביגיל), שמע את תשובת אבנר והגיב בחומרה. הוא חגר חרבו ואמר: 'כל מי שאינו שומע הלכה זו – ידקר בחרב! כך מקובלני מבית דינו של שמואל הרמתי: עמוני – ולא עמונית, מואבי – ולא מואבית'. ושמואל שותק..

ייחוס דוד

עכשיו נבין את העלמות שמואל, שמואל הבין את הסכנה שתצמח לדוד בעקבות המלכתו בזמן כהונת שאול. הוא גם ידע את הדיבורים על זה שדוד אינו ראוי לבוא בקהל, ולכן הלך וסגר עצמו בביתו, ושם בשקט כתב את מגילת רות. הוא ידע שהציבור יפקפק בהלכה זו ('מואבי ולא מואבית'), ולכן בהרבה חן ונעימות כתב את ספרה של רות המואביה, והראה את החסד העצום שעשתה עם נעמי ועם בועז, ועד כמה היא ראויה לבוא בקהל.

'נויו של עולם'

למעשה, יש פגישה אחת קצרה בין שמואל לדוד, כאשר דוד נרדף על ידי שאול, דוד קופץ לביקור קצר אצל שמואל ושם כתוב: "וילך הוא ושמואל וישבו בניות" וחז"ל הסבירו ששמואל ודוד התעסקו בנויו של עולם – הם ישבו למצוא מקום לבית הבחירה מן התורה (רש"י). דוד בעצם מקבל חיזוק משמעותי משמואל, שלמרות שהוא נרדף על ידי שאול, הוא זה שיתחיל את תהליך בניית בית המקדש, מה שמראה שהוא המלך הנבחר (שתפקיד המלך לבנות בית המקדש). שבת שלום וחג שמח.

מאמרים נוספים בנושא: 

ניתן להזמין את הרב איתמר לוי שליט"א לאירוע שלכם בקרית שמונה והסביבה

וכמו כן לבקש ממנו להגיע למסור אצלכם שיעור תורה

או לשאול אותו שאלות בנושאי הלכה

מלאו את פרטיכם ונציג מטעם הרב יחזור אליכם בהקדם

הערה: השתתפות הרב באירועים אינה כרוכה בתשלום או מותנית בתרומות