fbpx
loader image
d079fcdc-96c7-453b-a419-459a4cb93ef6

מוֹסְדוֹת מְעָרַת עֲדֻלָּם וּקְהִלַּת הָאֲרִ"י קִרְיַת שְׁמוֹנָה

בְּרָאשׁוּת הָרַב אִיתָמָר לֵוִי שְׁלִיטָ"א - בְּנוֹ וּמַמְשִׁיךְ דַּרְכּוֹ שֶׁל רַב הָעִיר קִרְיַת שְׁמוֹנָה הרה"ג שָׁלוֹם לֵוִי זצ"ל

הרב איתמר לוי שליט"א

הרב איתמר לוי שליט"א

פרק התשובה – פרשת נצבים תשע"ד

הרב איתמר לוי – רב קהילת האר"י קרית שמונה

בס"ד כא' אלול תשע"ד

פרק התשובה

בפרשה השבת, נקרא את פרק ל' בספר דברים, המכונה 'פרק התשובה'. בפרק זה חוזר הביטוי 'תשובה' שלוש פעמים. במבט ראשון נראה שהפסוקים חוזרים על עצמם, אמנם לא כן ולמעשה יש חידוש בכל פסוק, המוסיף על קודמו. יש כאן הדרכה של תשובה והמעניין לראות שהתשובה המופיעה בפסוקים הנ"ל, מציגה את התשובה ראשית כל כתנועה לאומית כללית, הפוך ממה שרגילים להבין בתפיסה דתית פרטית. ממילא נקבל הסבר אמיתי ומדהים לפסוקים, שמראה עד כמה הפסוקים מדוייקים ואינם חוזרים לשוא על עצמם כפי שהיינו עלולים לחשוב. דברים אלו שמעתי מפי הרב אורי שרקי שליט"א.

"וְשָׁמַעְתָּ בְקֹלוֹ" – מה הפירוש?

שלושת החזרות הם בפסוקים: ב', ח', ו- י' ונבאר את הקושי. בפסוק ב כתוב: "וְשַׁבְתָּ עַד ה' אֱלֹקֶיךָ וְשָׁמַעְתָּ בְקֹלוֹ, כְּכֹל אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם אַתָּה וּבָנֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ" בפסוק זה אין הכוונה לשוב לקיים את המצוות, שהרי זה פסוק ח' מתאר ובלשונו: "וְאַתָּה תָשׁוּב וְשָׁמַעְתָּ בְּקוֹל ה' וְעָשִׂיתָ אֶת כָּל מִצְו‍ֹתָיו אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם". אם כן מה פירוש "וְשָׁמַעְתָּ בְקֹלוֹ" שנאמר בפסוק ב'?

תשובה לאומית

בשביל להבין את הפירוש של פסוק ב', נמשיך לקרוא את הפסוק שאחריו, פסוק ג': "וְשָׁב ה' אֱלֹקֶיךָ אֶת שְׁבוּתְךָ וְרִחֲמֶךָ וְשָׁב וְקִבֶּצְךָ מִכָּל הָעַמִּים אֲשֶׁר הֱפִיצְךָ ה' אֱלֹקֶיךָ שָׁמָּה" כאן כתוב שהשם יתברך שב עמך וקבצך מכל העמים. והכוונה שהשם שב עמך לארץ ישראל. ממילא מה שכתוב בפסוק ב' "וְשַׁבְתָּ" – הכוונה תשובה לאומית, לשוב אל ארץ ישראל.

תשובה חסרה

אם נשים לב, בכל זאת יש הבדל בין התשובה של פסוק ב' לתשובה של פסוק ח'. בפסוק ב' כתוב לשמוע "בְקֹלוֹ" בלי וא"ו. ואילו בפסוק ח' כתוב "בְּקוֹל" עם וא"ו. הסיבה, משום שהתשובה לארץ ישראל המתוארת בפסוק ב' היא תשובה ראשונית ועדיין חסרה, שהרי חסר קיום המצוות, לכן אין וא"ו. השאלה הנשאלת, אם כפי שהסברנו שהתשובה הראשונה הכתובה בפסוקים היא התשובה לארץ ישראל, מדוע מתחיל הכתוב בתשובה זו, ולא מתחיל בתשובה של פסוק ח' – התשובה לקיום המצוות?

קיום המצוות רק בארץ

ההסבר פשוט, אי אפשר לחזור בתשובה אל קיום המצוות בחוץ לארץ. קיום המצוות בחו"ל הם בצורה מרוסקת. כפי שאומר הכתוב (ואתחנן): "רְאֵה לִמַּדְתִּי אֶתְכֶם חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים כַּאֲשֶׁר צִוַּנִי ה' אֱלֹקָי, לַעֲשׂוֹת כֵּן בְּקֶרֶב הָאָרֶץ". אומר הספרי (מדרש תנאים על ספר במדבר דברים) שאת המצוות מקיימים בארץ ישראל, בחו"ל מקיימים את המצוות רק בתור: "הַצִּיבִי לָךְ צִיֻּנִים" (ירמיהו לא, כ). הכוונה שמקיימים המצוות רק בתור אימון, שנדע איך לקיימם כשנחזור מהגלות הארוכה. רש"י מביא את הספרי הנ"ל, על הפסוק בפרשה שניה של קריאת שמע "ואבדתם מהרה.. ושמתם את דברי אלה" וזה לשונו: 'אף לאחר שתגלו היו מצויינים במצות, הניחו תפילין, עשו מזוזות כדי שלא יהיו לכם חדשים כשתחזרו. וכן הוא אומר "הַצִּיבִי לָךְ צִיֻּנִים" '. זו הסיבה שלא שייך לדבר על התשובה של קיום המצוות, כשעוד לא יצאנו מן הגלות, זה מגוחך.

הגדרה מיהו המשיח

מעניין לראות שהרמב"ם בהלכות מלכים (יא,א) כותב שהמשיח מוזכר בתורה שלוש פעמים וכמקור ראשון לכך – שיהיה משיח – מביא הרמב"ם את פסוק ג' הנ"ל: "וְשָׁב ה' אֱלֹקֶיךָ אֶת שְׁבוּתְךָ וְרִחֲמֶךָ וְשָׁב וְקִבֶּצְךָ מִכָּל הָעַמִּים אֲשֶׁר הֱפִיצְךָ ה' אֱלֹקֶיךָ שָׁמָּה". למרות שפשט הפסוקים כאן מדברים על קיבוץ גלויות?! כנראה שהרמב"ם מבין שקיבוץ גלויות זה משיח. כיוון שאין אפשרות לקבץ גלויות בלי משיח, והכוונה בלי דמות פוליטית שתעשה זאת. לפי הרמב"ם אם כן, לא מדובר באדם אחד, אלא מדובר בתהליך פוליטי כולל וכל מי שעוזר למהלך זה קרוי משיח.

הביטוי תשובה בפעם השלישית – מדוע?

עד כה הסברנו את שני הפסוקים: ב', ו- ח'. כאשר הפסוק הראשון (פסוק ב') מתאר תשובה לארץ, ואח"כ בפסוק השני (פסוק ח') מתאר את התשובה למצוות. מה ההסבר לפסוק השלישי – פסוק י' – שנאמר בו שוב את הביטוי תשובה: "כִּי תִשְׁמַע בְּקוֹל ה' אֱלֹקֶיךָ, לִשְׁמֹר מִצְו‍ֹתָיו וְחֻקֹּתָיו, הַכְּתוּבָה בְּסֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה. כִּי תָשׁוּב אֶל ה' אֱלֹקֶיךָ, בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ"?

משבר בתהליך הגאולה

אם נשים לב בפסוק ב' ו – י' נאמר בפסוקי התשובה את הביטוי "בכל לב ונפש", ואילו בפסוק ח' חסר ביטוי זה. יש כאן רמז לאיזה משבר שצריך לחול בין הגאולה השניה לגאולה השלישית. הגאולה השניה זה פסוק ח' שהוא תיאור של תופעה שתהיה באומה, אנשים יתחילו לקיים מצוות. אבל יהיה חסר "בכל לב ובכל נפש" הכוונה שזה יגרום לקיטוב, האנשים יאמרו 'אלה שומרי מצוות ואלה לא'. זה יגרום שיהיה פילוג, עד כדי כך שתהיה מלחמת תרבות ואפילו מלחמה פוליטית, בכל המובנים, וכפי שאנו רואים היום לצערנו. לכן אחרי פסוק ח' מגיע פסוק י' וכאן חוזר הביטוי תשובה ועם הלב והנפש. זאת אומרת, שצריך לעשות פעולה נוספת שתגרום שלא יהיה קרע בנפש.

 

הפעולה שצריכים לעשות עכשיו, בכדי להשלים את תהליך התשובה, לגרום לכל חלקי העם להתחבר אל המהלך. כפי שאומרים חז"ל (סנהדרין צח): 'אין בן דוד בא עד שתכלה פרוטה מן הכיס'. צריך להפסיק לדאוג לפרטיות שלנו, ולראות מה עם ישראל צריך. להבין שירושלים חרבה על כך שהלכו על פי הדין, והכוונה שקיימו את השו"ע בדיוק ולא היו מוכנים להתפשר ולחפש דרכים מקלות ומתחשבות, ושלא יגידו 'התורה שייכת רק לדתיים!', צריך לחבר את כל העם אל השי"ת בכל לב ובכל נפש. אכי"ר.

מאמרים נוספים בנושא: 

ניתן להזמין את הרב איתמר לוי שליט"א לאירוע שלכם בקרית שמונה והסביבה

וכמו כן לבקש ממנו להגיע למסור אצלכם שיעור תורה

או לשאול אותו שאלות בנושאי הלכה

מלאו את פרטיכם ונציג מטעם הרב יחזור אליכם בהקדם

הערה: השתתפות הרב באירועים אינה כרוכה בתשלום או מותנית בתרומות