
הרב איתמר לוי – רב קהילת האר"י קרית שמונה
בס"ד י"ד שבט תשע"ה
זמן ומקום נתינת התורה
הפסוקים מדהימים בתיאור יופי המעמד של נתינת התורה. אמנם נשאר לנו לברר מהן הסיבות שהתורה האלקית ניתנה דווקא כעת לבני ישראל היוצאים ממצרים, ולא לאדם הראשון, או לנוח, או לאחד מאבותינו הקדושים. וכן יש לשאול מדוע ניתנה דווקא במקום הזה, הר סיני. אברבנאל בדרכו המיוחדת מביא כאן מספר סיבות ואביאם לפניכם.
"ברוב עם הדרת מלך"
הסיבה הראשונה, אין ראוי שתנתן התורה אלא לעם רב בכמות ובאיכות, שהרי "ברוב עם הדרת מלך" וכפי שאמרו חז"ל (יבמות סג.) 'אין שכינה שורה בפחות משתי רבבות ואלפים מישראל'. מה שראינו באבות ובנביאים שקדמו למשה (כמו שם ועבר ונח) שקיימו התורה, לא ראינו בשום אחד מהם שפנה אל ציבור אנשים ואמר: 'הא-לוה שלחני אליכם וציווני שאומר לכם כך וכך'. ז"א הייתה להם נבואה להשלים עצמם ולפעמים גם הסובבים להם כדוגמת אברהם, אבל רק כדרשן המיישר דרכי השומעים לו. זו הסיבה שהמצוות שניתנו לאבותינו לא נקראו תורה, בגלל שלא ניתנה לעם רב כמו שטבע התורה צריך להיות, ורק ליחידים להנהיג עצמם. לכן ניתנה תורה לישראל שהיו שש מאות אלף (גברים לבד מנשים וטף), המספר הזה כולל כל נשמות ישראל, וכעת יכולה התורה להופיע, שיש פה משהו המחייב את כולם.
שלימות השליח
הסיבה השנייה, מבחינת השליח משה רבנו שהיה מוכתר בעשר שלמויות שלא היו מצויים בשום ילוד אישה: 1. שלימות גופו – שנולד מהול, ללא התאוות החומריות, ישב בהר סיני שלוש פעמים בלי אכילה ושתיה, בלי יציאת המותרות, ובלי שינה, ואח"כ קרן אור פניו, ועוד בסוף ימיו לא כהתה עינו ולא נס ליחו, וגנזו הקב"ה כמו כל תשמישי קדושה שגונזים. 2. שלימות מידותיו – מתרחק מהדברים הגשמיים, ופרישותו מהאישה עד כדי קנאת אחיו. ועוד למרות שגדל בבית המלוכה, בכל זאת יוצא אל אחיו לראות בסבלותם ומושיע הנדכאים, אין בו קנאה, תאוה וכבוד. 3. שלימות חכמתו – שהשיג על ידי הנבואה וכפי שאמרו חז"ל 'חמישים שערי בינה נבראו בעולם וכולם נמסרו למשה חוץ מאחד שנאמר: "ותחסרהו מעט מאלקים"'. 4. היה מוכן לנבואה בכל עת, דבר שהוא לא יתכן לבשר ודם, לפי שכל הדברים הגשמיים והתאוות החומריות לא היו קיימות אצלו. 5. משה היה נביא והוא הגואל שהציל את עם ישראל מגלות מצרים במופתים וניהל המלחמות כולם, לעומת שאר הנביאים שרק ניבאו על הגלות והגאולה ממנה, אמנם לא היו במדרגה להיות גם הגואלים עצמם. 6. משה היה שופט, מלך, לוי, כהן, כהן גדול ורבן של כל הנביאים. במילים אחרות, היה בכל התפקידים הציבוריים, דבר שלא היה באומה, חוץ משמואל הנביא שהיה מלך וגם שופט. 7. נבואת משה שונה משאר הנביאים, שאין בה דברים מסופקים, כשאר הנביאים שאמרו דבריהם במשלים וחידות, 'כי כל מלה ומלה שבאה בדבריו יש בה ענין אלהי נדרש לעצמו ואמתי כפי פשוטו'. 8. היה רואה באספקלריה מאירה (זכוכית שקופה) והכוונה בשכל, בשונה משאר הנביאים שראו דרך הדמיון. 9. משה בנבואתו היה המקור והנביעה שמשם המשיך נבואה לכל הבאים אחריו בכל הדורות. כמו שאמרו חז"ל: 'פני משה כפני חמה פני יהושע כפני לבנה', כי כמו שהשמש משפיע אורו על הלבנה ועל שאר הכוכבים, כך היה משה בעניין הנבואה ביחס לשאר הנביאים. 10. וההבדל האחרון שהוא יסוד מיסודות התורה, שמשה רבנו קיבל נבואתו ישירות מהבורא בלי אמצעי אחר, ואילו שאר הנביאים על ידי אמצעים.
הניסים והנפלאות
הסיבה השלישית, מפאת הניסים והנפלאות שנעשו בנתינת התורה. הרי דתי שאר האומות לא ניתנו להם מתוך פלאות ודברים מוזרים כאלו כמו הניסים והנפלאות בהם ניתנה התורה האלקית. כגון במצרים שם קנו ישראל אמונה אמיתית במציאות הא-ל והשגחתו וחוזק יכולתו, ועל הים שראו קריעת הים ושם נאמר: "ויאמינו בה' ובמשה עבדו". ואח"כ במרה, באלים, במים, בשליו, במלחמת עמלק, כולם היו ניסים עצומים להכין את העם לקבל התורה. ואח"כ המעמד עצמו שהיה חושך ענן וערפל ומראה כבוד ה' כאש אוכלת בראש ההר לעיני בני ישראל, והקולות העוצמתיים וקול השופר הולך וחזק מאוד, ועל כל זה "קול ה' מדבר מתוך האש". כל הנפלאות האלו מראים שהולכים לקבל תורה אלקית ולא משהו אנושי. ולכן היה צריך לקבל תורה דווקא בשלב זה, אחרי שנעשו המופתים הנ"ל.
מדוע דווקא בסיני?
ארבע סיבות מדוע ניתנה התורה בסיני ולא במקום אחר: 1. הסיבה כפי שאמרנו קודם, בגלל שצריך שיהיה סמוך לכל הניסים הגלויים שנעשו להם, פן ישכחו מה שראו. 2. קדושת המקום וכפי שאנו יודעים שיש מקומות מושגחים יותר כגון ירושלים וארץ ישראל. כך השי"ת גילה למשה בתחילת הנבואה אליו: "בהוציאך את העם ממצרים תעבדון את האלקים על ההר הזה". לכן שם היה מראה הסנה, כפי שאומר דוד המלך (תהילים סח): "ההר חמד אלקים לשבתו". 3. במצרים לא הייתה ראויה להנתן לפי שהייתה מלאה גילולים, ומיד אחרי היציאה לא שייך לפי שהיו מלאים אמונות כוזבות שהיו צריכים להתרפאות מהם (תנחומא). גם לחכות עד הכניסה לארץ לא שייך לפי שידע הקב"ה שעתידים להתעכב במדבר 40 שנה ואח"כ עוד 14 שנה לכיבושה ויהיו טרודים בחלוקת הנחלות, לכן נתנה לאוכלי המן שהם יקבלוה בשמחה ובטוב לבב במיוחד עם נצחון האוייבים אשר ראו. 4. הקב"ה היה חפץ לתנה במדבר, מקום הפקר, לומר לאומות העולם שגם להם, אם ירצו, יש שייכות עם התורה. נתנה ביום ולא בלילה, ברעש ולא בשקט כדי שיעבור המסר לכולם. שבת שלום ומבורך.