fbpx
loader image
d079fcdc-96c7-453b-a419-459a4cb93ef6

מוֹסְדוֹת מְעָרַת עֲדֻלָּם וּקְהִלַּת הָאֲרִ"י קִרְיַת שְׁמוֹנָה

בְּרָאשׁוּת הָרַב אִיתָמָר לֵוִי שְׁלִיטָ"א - בְּנוֹ וּמַמְשִׁיךְ דַּרְכּוֹ שֶׁל רַב הָעִיר קִרְיַת שְׁמוֹנָה הרה"ג שָׁלוֹם לֵוִי זצ"ל

הרב איתמר לוי שליט"א

הרב איתמר לוי שליט"א

חטא דור הפלגה – פרשת נח תשע"ה

הרב איתמר לוי – רב קהילת האר"י קרית שמונה

בס"ד

חטא דור הפלגה

בסוף הפרשה מוזכר הסיפור המפורסם של אנשי דור הפלגה. אני אומר 'מוזכר' לפי שהתורה לא האריכה במילים ורב הסתום בו על הנגלה. המפרשים מנסים להבין מה היה פשעם שבעבורו קיבלו עונש זה של בלבול הלשונות ופיזורם בארצות. יש הסבר בחז"ל שהייתה כוונתם לעלות לרקיע להלחם ברוכב שמים. אברבנאל לא מקבל פירוש זה, שהרי איך אנשים חכמים כמותם יאמינו בדבר כה מטופש. הרי היו ביניהם נח, שם ועבר וגם אברהם (שהיה מבוני המגדל לפי חז"ל), ועוד הקב"ה כשמענישם מעיד שיכול להיות מה שחשבו, כפי שאומר הכתוב: "ועתה לא יבצר מהם כל אשר יזמו לעשות" משמע שזה לא כל כך טפשי. יש המסבירים חטאם שכפרו בעיקר, הסבר זה קשה מאוד, שהרי אם נכון הדבר היו חייבים כליה, ולא מספיק בלבול השפה. גם ההסבר שרצו להינצל מעוד מבול אם יבוא עליהם לא מובן, שהרי אם כן למה בנו המגדל דווקא בבקעה, ולא בנאוהו על הר גבוה. ועוד רבו הפירושים וכאן אביא את פירושו הנפלא של רבנו יצחק אברבנאל זצ"ל.

חטאו של אדם הראשון

חטאם של אנשי דור הפלגה היה אותו חטא של אדם הראשון ובנו קין וכל זרעו אחריו. נסביר מה היה חטא אדם הראשון: הקב"ה ברא את אדם הראשון בצלמו בעל נפש רחבה, וכל עניינו שיתעסק במושכלות והכרת בוראו וידיעת מעשיו. זו הסיבה שהקב"ה שם את האדם בגן עדן, מקום בו כל הדברים הטבעיים קיימים ומוכנים לאכילת האדם, בכדי שכל הדברים הנצרכים לחיי האדם יהיו נגישים לו ואין צורך שיטריד עצמו בביקושם, וכך יהיה פנוי להוסיף בלימוד וידיעת ה'. אדם הראשון לא הסתפק בדברים הטבעיים הקיימים בגן ונמשך לתאוות וביקוש המותרות, מה שגרם את גירושו מן הגן. ובמקום שינוח, כעת יצטרך לעבוד את האדמה, והעונש שלא יספיקו לו הדברים הטבעיים, כל זה בגלל שהוא בחר בחיי המותרות.

קין וכל זרעו בדרכי אדם

קין בחר גם כן להתעסק בדברים המלאכותיים, ולכן נעשה עובד אדמה, שכל היום חורש, זורע וכו' וכל חייו עסוק סביבה, בעצם לא נשאר לו זמן להשכיל במושכלות. לעומתו, אחיו הבל, נעשה רועה צאן, שם אין הרבה עמל וטורח לפי שהמרעה מסתפקים בדברים הטבעיים וכך נשאר פנוי רוב היום להתעסק בתכלית האדם "השכל וידוע אותי". אגב, זו הסיבה שאבותינו הקדושים, השבטים, משה ודוד – כולם היו רועי צאן ולא עובדי אדמה. גם נוח נקרא "איש האדמה" שהוא מושל עליה ולא "עובד אדמה" כפי שהיה קין שהוא נכנע לה. קין, בנה עיר וקרא לה חנוך, לפי שחינך את בניו להמשיך דרכו ולימד אותם איך בונים עיר שכל זה מלאכות השייכות למותרות החיים. אח"כ – כמה דורות מבניו של קין –  יבל "היה אבי כל תופש כינור ועוגב", וכן תובל קין "היה אבי כל לוטש נחושת וברזל". וכן בני קין כולם היו רודפים אחרי המותרות והעינוגים ולכן הרבו חמס ושוד עד שלבסוף נענשו בימי המבול וימחו מן הארץ.

 

חטא דור הפלגה

כן היה חטאם של אנשי דור הפלגה, דומה לחטאם של אדם וקין. הקב"ה, נתן להם אחרי המבול, שפע של כל ענייניהם וצרכיהם הגשמיים, בכדי שיהיו פנויים ויתעסקו בעיקר בתכלית האדם. אמנם לא נחה נפשם במתנה שקיבלו, ושמו כל מחשבותם למצוא המלאכות שיעזרו להם לבנות עיר, שהיא כוללת כל המלאכות כולם ומגדל בתוכה, כדי להתחבר שם יחד ולעשות לעצמם קשרים מדיניים (שהרי עד עכשיו היו אנשי שדה), וחשבו שקיבוץ המדינות יביא ברכה עצומה וזה תכלית האדם, שהרי על ידי זה יקבלו כבוד, ממון ונכסים רבים. ממילא משם גם יגיעו לגזל, החמס ושפיכות הדמים שהגיעו קודמיהם, אנשי דור המבול.

עונשם שווה לפי פשעם

לכן עונשם היה שבלל השם לשונם והפיצם על פני כל הארץ, כמו שגרש את אדם הראשון מן הגן, וגירש את קין מארץ מושבו ואת בניו גרש מן העולם במי המבול. עונשם שווה, כי היה פשעם שווה, הם שמו תכלית האדם בעץ הדעת ועזבו את עץ החיים שהוא התכלית האמיתי, ולכן מידה כנגד מידה עונשם.

חם ובניו כקין ובניו

חם ובניו הדיחו את אנשי דורם לרדוף אחרי המלאכות המיותרות בבניין העיר והמגדל ורצו לבקש שררה וכבוד על שאר בני אדם, כפי שחז"ל אומרים: ' "ויאמרו איש אל רעהו הבה נלבנה לבנים" מי אמר למי? כוש אמר למצרים וכנען אמר לפוט' שארבעתם בני חם. חם ובניו בדור הפלגה היו כקין ובניו, וכשם שנתחייבו מבול בעבור קין ובניו, כך נתחייבו בלבול הלשון ופלגה והפצה על פני כל הארץ בעבור חם ובניו. ומדוע לא נענשו כדור המבול? חטאם של דור המבול היה קשה יותר, לפי שהיה ביניהם בפועל ממש החמס והגזל ועוד רע ממשי, ולכן נתחייבו כלייה ממש. אמנם דור הפלגה עדיין לא הגיעו לעשות מעשים אלו בפועל ממש, אלא החלו לעשות את העיר שממנה ימשכו בודאי לעשות כל הדברים האלו. לכן עונשם עדין יותר, מידה כנגד מידה.

 

המסר כל כך ברור לדורות – צריך להתעסק בעיקר ולא בטפל. עלינו לחפש מה המטרה ולשם מה באנו לעולם. אין צורך לפרוש מעינוגי העולם, אבל אפשר להשתמש בכל אלו בכדי לחזק אותנו בקיום תכליתנו. יש הרבה חושך ובלבול, הסיפור שלכאורה נראה לא שייך אלינו, מקבל פתאום הסבר אמיתי לחיים האישיים של כל אחד מאיתנו. ויה"ר שנדע למצוא את הדרך הנכונה לעשות רצונו יתברך, אכי"ר.

מאמרים נוספים בנושא: 

ניתן להזמין את הרב איתמר לוי שליט"א לאירוע שלכם בקרית שמונה והסביבה

וכמו כן לבקש ממנו להגיע למסור אצלכם שיעור תורה

או לשאול אותו שאלות בנושאי הלכה

מלאו את פרטיכם ונציג מטעם הרב יחזור אליכם בהקדם

הערה: השתתפות הרב באירועים אינה כרוכה בתשלום או מותנית בתרומות