
הרב איתמר לוי – רב קהילת האר"י קרית שמונה
בס"ד כה' כסלו תשע"ז
אָנֹכִי אֶעֶרְבֶנּוּ
ימי החנוכה – המסתיימים לצערנו – חלים תמיד מקביל לסיפור יוסף והאחים. כמובן, לא לחינם הדבר, צריך להבין מהו סוד החיבור הזה ונבין מהו עיקר המסר של פרשתנו, לדורות הבאים. יוסף נעשה שליט על כל מצרים ונראה – לפחות על פני השטח הגלוי – כמתעלל באחים שלו. האחים מגיעים למצרים ולאחר המפגש הראשון אומר להם יוסף, אל תראו פני בלי אחיכם הקטון. האחים חוזרים לאביהם המיוסר ומעבירים את המסר. יעקב מסרב לשלוח את בנימין. למרות שראובן מציע "את שני בני תמית" כתנאי להחזרת בנימין בשלום. יעקב מסרב, שהרי בסופו של דבר הבנים של ראובן הם נכדיו.
מנהיגות חדשה
לבנתיים אזל האוכל וצריך לשוב למצרים. יהודה מציע הצעה שמראה על שינוי בגישה, ולמעשה כאן נולד המושג כלל ישראל – "אנוכי אערבנו!" – כאן מתחילה המנהיגות של יהודה. עד כאן יהודה הוביל את האחים בצורה שלילית כפי שראינו במכירת יוסף, מכאן ואילך מציע את עצמו בתור ערב. משהו השתנה. עד כה עמדת האחים הייתה כפי שראינו אצל בני אברהם: ישמעאל נדחה מלהיות ממשיך דרך אברהם, וכן אצל בני יצחק עשיו הדחוי, לכן חשבו האחים שכן הדבר אצלם, יוסף צריך להידחות. אומר יהודה, כל זה היה נכון לפני לידת האומה אז יש קליפה של הפרי הצריכה להיזרק וחלקו הפנימי שצריך להישמר. אבל כעת – כיון שנולדה האומה – כולנו ערבים זה לזה, כולנו תוך הפרי הנאכל ומכאן ואילך אין קליפה.
מהלך שנמשך לימי דוד
הערבות הזו ממשיכה עד ימי דוד המלך. כאשר ישי אביו שולח אותו לראות את שלום אחיו, שיצאו לאותה מלחמה עם גוליית. במשך ארבעים ימים גוליית מחרף מערכות אלוקים חיים ואין פוצה פה. חילול ה' שאין כדוגמתו. יהונתן בנו של שאול שלא פחד להילחם לבדו מול צבא הפלישתים, וכן אבנר שהיה שר הצבא שהיה מתואר כאדם בריא וחזק, וכן שאול עם כל עוצמתו לא העזו להרים ראש מול גוליית, שמחרף ומבזה. הסיבה – אומרים חז"ל – כולם מחכים למלך המשיח, שהרי 'אין מלכות נוגעת בחברתה אפילו כמלוא הנימא' וכאן הגיע זמנו של דוד המלך למלוך. דוד יכל לא להיכנס למלחמה הזאת, ופשוט לראות את שאול צועד אל מותו, שהרי עוד לפני המלחמה עם גוליית שמואל כבר המליך את דוד וא"כ היה מקום למחשבה שאולי הקב"ה רוצה בצורה הזו להעביר אליו את מלכות שאול. דוד לא עושה זאת ועושה דברי אביו, ישי.
ערבות היסטורית
ישי אבי דוד – שהיה אחד מצדיקי הדורות, מאותם ארבעה אנשים שמתו בלא עוון (שבת נה) – מזכיר לבנו הקטן (דוד) שיש ערבות היסטורית של יהודה לבנימין, ושולח אותו לבדוק את שלום אחיו במלחמה. יש שם משפט שהוא אומר לו: "ואת ערובתם תקח" אומרים חז"ל שזאת הערבות שיהודה נתן ליעקב אביו לשמור על בנימין (דוד מיהודה, ושאול מבנימין). ישי אומר לדוד יש כאן ערבון שצריך לקיים. דוד לא עושה שיקולים פרטיים, אינטרסנטיים, הוא הולך לעזור לשאול וכך מקיים את הערבון. למפרע, כאן גם התחיל להתפרסם דוד עד שנעשה המלך.
תיקון האחים למכירה
השבטים יחד עם בנימין מגיעים למפגש השני עם יוסף, ומוזמנים אל ביתו לאכול עמו. במעמד זה – אומר ר"ת בספר הישר – יוסף גילה לבנימין את התוכנית שלו, עוד טרם התגלה לאחים, והסביר לבנימין שמטרתו להביא את האחים לתשובה, ולראות האם ימסרו נפשם על אחיהם הצעיר. כפי שאכן קרה – כאשר הגביע נמצא בשקו של בנימין – אומר המדרש, שכל האחים צעקו על בנימין 'גנב בן גנבת!' ושם מתואר שמנשה בן יוסף היה אותו שליח שרדף אחרי האחים ועצר אותם, וכשראה תגובתם אמר להם: 'האם יש כאן אחים שמוכרים את אחיהם?' דבריו גרמו מעין זעזוע לאחים "ויקרעו שמלותן" (על כך שגרם מנשה לשבטים לקרוע בגדיהם, נענש ונקרעה ממנו נחלתו, והירדן מפריד בין שני חלקיו). המדרש ממשיך ואומר שכאשר אמר להם: "האיש אשר נמצא הגביע בידו הוא יהיה לי עבד" האחים הפכו פניהם והתייאשו, ויהודה שהיה ערב לא ויתר ועמד מולו. יש כאן מלחמה בין שני המשיחים, משיח בן דוד ומשיח בן יוסף.
חנוכה על חזרת המלכות
הרמב"ם (הלכות חנוכה פ"ג ה"א) מסביר על מה אנו חוגגים את חג החנוכה, כיוון שחזרה מלכות לישראל, וזה לשונו: 'העמידו מלך מן הכהנים וחזרה מלכות לישראל יתר על מאתים שנים עד החורבן השני'. תפקיד המלך לאחד אומתנו, כפי שרואים בהמלכת שאול, שם אומר הקב"ה לשמואל "זה יעצור בעמי", שאול הומלך על ידי שמואל, שכתב את ספרו וספר שופטים, וידועים דברי חז"ל (ב"ב טו:) על ספר שופטים 'הוא דור שכולו הבל זהו דור ששופט את שופטיו' לפי שלא היה מלך, כפי ששמואל חוזר ואומר "בימים ההם אין מלך בישראל איש הישר בעיניו יעשה".
כשרון למלכי בית דוד
אומר הרמב"ן שהנפילה העצומה לזרע חשמונאי אחרי כן הייתה, לפי שהחשמונאים – שהיו כהנים – לקחו לעצמם כתר מלכות על גבי כתר הכהונה. צריך לזכור, לא כל אחד בעל כשרון למלכות, הרמב"ם אומר שלמלכי בית דוד יש את הכשרון לנהל מדינה מבלי לפגוע בעניין התורני. נראה הדבר שבפרשתנו עולה כוחו של משיח בן דוד, לכן טבעי הדבר שדווקא בזמן חזרת המלכות לישראל – בשלהי ימי החנוכה – יעשה החיבור הנפלא הזה, שתחזור מלכות בית דוד למקומה. ויהי רצון שנזכה לראות צמיחת קרן דוד עבדך במהרה בימינו, שבת שלום ומבורך.