fbpx
loader image
d079fcdc-96c7-453b-a419-459a4cb93ef6

מוֹסְדוֹת מְעָרַת עֲדֻלָּם וּקְהִלַּת הָאֲרִ"י קִרְיַת שְׁמוֹנָה

בְּרָאשׁוּת הָרַב אִיתָמָר לֵוִי שְׁלִיטָ"א - בְּנוֹ וּמַמְשִׁיךְ דַּרְכּוֹ שֶׁל רַב הָעִיר קִרְיַת שְׁמוֹנָה הרה"ג שָׁלוֹם לֵוִי זצ"ל

הרב איתמר לוי שליט"א

הרב איתמר לוי שליט"א

סיפור נח ובניו – פרשת נח תשפ"ג

הרב איתמר לוי – רב קהילת האר"י קרית שמונה

בס"ד

סיפור נח ובניו

הפרשנים חלוקים מה סדר לידתם של בני נח. הרוב הסכימו שיפת היה הגדול, ורק לגבי הנותרים – שם וחם – נחלקו: לדעת רש"י והרמב"ן, שם קדם לחם. לעומתם, הרלב"ג סובר, שחם גדול משם. אך ר' יצחק אברבנאל לא מסכים עם שום אחת מהדעות הנ"ל. לדעתו, התורה חוזרת על הסדר של בני נח כמה וכמה פעמים, לומר לך שזהו סדר לידתם: שם הראשון, אחריו חם ואחרון הבנים, יפת (ואין קושייה מזה שהתורה ממתינה בסיפור שושלת זרעו של שם רק אחרי סיפור שושלת אחיו – הסיבה בפשטות – לפי שממנו יצא זרע האבות ולכן השאירוהו לסוף, כדי לספר איך באו ממנו האבות הקדושים).

בן ושמו יוניק"ו

אברבנאל כותב שמצא בספרי האומות הקדמונים שנח הוליד בן רביעי אחרי המבול, הנקרא בשם יוניק"ו, ואמרו שהיה חכם גדול ושהוא המציא את כלי האיצטגנינות (=הרואים בכוכבים) אחרי המבול, וגילה עתידות רבות ובפרט בעניין הארבע מלכויות: בבל, פרס ומדי, יוון ורומא. ועוד הם אומרים, שיוניק"ו זה הלך עם אנשים לארץ איתן ויעץ לנמרוד איך למלוך על כל העולם והאריכו בסיפורים עליו. כמובן שאברבנאל מסכם שאין לנו להאמין בדבר זה, שהרי התורה דיברה על שלושה בנים בלבד. אבל אולי כיוונו בדבריהם לאחד מבני בניו של נח, ואולי אפילו כיוונו לעבר שכידוע היה חכם מכל אנשי דורו, שהרי הוא גדל על ברכי נח בהיותו ילד, והוא למעשה בן זקונים של נח, שהרי 'בני בנים הרי הם כבנים'. ונקרא יוניק"ו, מלשון יונק וכפי שאומרים: 'יניק וחכים' – שהרי ינק החכמה משם ונח שהיו זקניו.

"מאלה נפצה כל הארץ"

החכמים הקדומים חלקו את הארץ לשלושה חלקים (וכפי שאנחנו מזהים אותם בשמותם, היום): יבשת אסיה, שמתחילה מארץ ישראל והלאה לכיוון מזרח, ואת החלק הזה נטל שם, ועל שמו נקראה יבשת אסיה. החלק השני יבשת אפריקה, וזהו חלקו של חם. והחלק השלישי, יבשת אירופה, שנפלה בחלקו של יפת ועל שמו נקראה בשם זה. לכן אמר: "ומאלה נפצה כל הארץ".

"איש האדמה"

לפי הפשט, זו הסיבה שנח נקרא "איש האדמה" שהוא הפך להיות מושל על כולה על ידי בניו ששלטו בכל העולם. אך חז"ל במדרש תנחומא למדונו שכאן רואים ירידת נח ממעלתו הראשונה, שקודם המבול היה מתעסק בעניין הרוח, וכעת – אחר המבול – הפך להיות איש אדמה חומרי "ונרדף בתאוותיו".

חטאו של כנען

בעקבות שתיית היין "ויתגל נח בתוך אהלו". וכאן צריך לדקדק בפרטי הסיפור. כל הפרשנים שואלים, אם חם הוא זה שחטא, מדוע כנען (בנו) – הנכד של נח – חוטף את הקללה? נראה להסביר כך: כנען היה נער קטן, בן זקונים שהיה צמוד לאביו, חם. עד כדי כך שהפסוק מעיד עליו: "וחם הוא אבי כנען". ובאותו היום, חם נכנס לאוהל אביו בליווי בנו, כנען. וכנראה כנען היה הראשון שראה את נח מגולה (ללא בגדיו) בתוך אוהלו. והלך לספר לשני אחיו (הבנים של חם) שהיו בחוץ. לעומתו, חם לא הלך לספר בחוץ, כמו שעשה בנו (כנען), אבל גם הוא חטא בזה שראה את אביו בבזיונו, ולא מיהר לכסותו. לבנתיים, השמועה מגיעה לשם ויפת, והם כן עושים מה שהיה צריך לעשות לכבוד אביהם, שמכסים ערוותו. שם היה הראשון לחשוב על כך ואחריו יפת ולכן כתוב "ויקח שם" לשון יחיד. עכשיו מובן למה נח קילל את כנען, לפי שהוא צחק ופרסם גנותו, אבל לא קילל את חם שהוא לא סיפר דברים, רק נמנע מלכסותו (חטאו היה ב'שב ואל תעשה').

גילוי העתיד

"וידע את אשר עשה לו בנו הקטן" והכוונה לכנען שהיה בנו הקטן של חם. נח רואה ברוח הקודש את העתיד להיות על כנען, על העבדות העתידה לבוא עליו ואת הגירוש מארצו ולכן מקללו: "ארור כנען עבד עבדים יהיה לאחיו". והכוונה שנח ראה שעתיד הקב"ה לתת את הארץ לזרעו של שם, לזרע אברהם, ואח"כ לזרעו של יפת, הם הרומיים, ואח"כ לבני קדר שהם גם זרעו של יפת. ואח"כ עם ישראל מזרעו של שם ישובו לשלוט בארץ כנען. ובכל הזמנים הללו, כנען נשאר עבד להם, ולכן אמר: "ברוך ה' א-להי שם ויהי כנען עבד למו", למרות שהוא מדבר פה על שם בלבד, אומר "עבד למו" לשון רבים, כאן רמז שגם יהיה עבד ליפת. זרעו של יפת לא ימשלו על ארץ כנען להרבה זמן, ולכן אמר: "יפת א-להים ליפת" שיהיה זמן שמלכות רומא תתפשט בעולם וגם בארץ כנען, אבל לבסוף זרעו של שם יחזור "וישכון באהלי שם" – בזמן הגאולה, זרעו של שם ישלטו כאן. ובכל הזמנים האלו כנען יהיה עבד להם.

אמונת חידוש העולם

הכתוב מסכם חיי נח, 950 שנה. חישוב השנים חשוב, שמכאן יוצא אמונת חידוש העולם, כי לפי החשבון הזה, יוצא שאברהם אבינו ראה את נח בחיים חיותו, ונח הרי ראה את למך אביו, ולמך כידוע ראה את אדם הראשון. נמצא שבין אדם הראשון לאברהם אבינו, המפרסם את אמונת חידוש העולם, לא היו כי אם ארבע דורות (אדם, למך, נח ואברהם). וכן משה, כותב התורה, ראה את קהת, וקהת ראה את יעקב, ויעקב את אברהם. נמצא ממשה עד אדם שבע דורות. והתועלת עצומה, כפי שאמרנו, לאמונת חידוש העולם. שבת שלום ומבורך.

מאמרים נוספים בנושא: 

ניתן להזמין את הרב איתמר לוי שליט"א לאירוע שלכם בקרית שמונה והסביבה

וכמו כן לבקש ממנו להגיע למסור אצלכם שיעור תורה

או לשאול אותו שאלות בנושאי הלכה

מלאו את פרטיכם ונציג מטעם הרב יחזור אליכם בהקדם

הערה: השתתפות הרב באירועים אינה כרוכה בתשלום או מותנית בתרומות