fbpx
loader image
d079fcdc-96c7-453b-a419-459a4cb93ef6

מוֹסְדוֹת מְעָרַת עֲדֻלָּם וּקְהִלַּת הָאֲרִ"י קִרְיַת שְׁמוֹנָה

בְּרָאשׁוּת הָרַב אִיתָמָר לֵוִי שְׁלִיטָ"א - בְּנוֹ וּמַמְשִׁיךְ דַּרְכּוֹ שֶׁל רַב הָעִיר קִרְיַת שְׁמוֹנָה הרה"ג שָׁלוֹם לֵוִי זצ"ל

הרב איתמר לוי שליט"א

הרב איתמר לוי שליט"א

אין דבר העומד בפני התשובה – פרשת וילך תשע"ט

הרב איתמר לוי – רב קהילת האר"י קרית שמונה

בס"ד ד' תשרי תשע"ט

אין דבר העומד בפני התשובה

בפרשתנו, הקב"ה אומר למשה שאחרי מותו עם ישראל יפנו אל עבודת אלילים והוא יסתיר פניו מהם בעקבות כך. ואז יבואו "רעות רבות וצרות" ותגובת העם תהיה: "הלא כי אין אלוקי בקרבי מצאוני הרעות האלה". ועל זה תגיע תגובת ה' – שהיא מאוד מוזרה וצריכה הסבר – "ואנוכי הסתר אסתיר פני ביום ההוא". השאלה, למה אחרי שעם ישראל מודים ואומרים חטאנו, הקב"ה מסתיר פניו?! הרי 'מודה ועוזב ירוחם', וכאן היה צריך לקרב אותם אליו?

תשובה לא שלימה

כולם נתנו דעתם לעניין. תשובת הרמב"ן מפורסמת, שלא הייתה כאן תשובה גמורה, ולכן הקב"ה מגיב כך שמסתיר פניו עד שישובו בתשובה גמורה. זה על פי הרמב"ם בהלכות תשובה שחילק את התשובה לכמה חלקים: חרטה, וידוי וקבלה לעתיד – זה היה חסר כאן בתשובת העם. תשובה אחרת, שעם ישראל אמרו: 'אם ה' היה – אז היינו בסדר'. אבל הם לא מצטערים ומתחרטים על מה שעשו באמת.

אין ייאוש בעולם

הנתיבות שלום על הפרשה מביא את הרעיון המפורסם שלו, שאין שום ייאוש וגם במצב הכי נורא שקיים – עדיין יכול לחזור בתשובה. יהודי הוא חלק א-לוה ממעל ואין שום כוח שינתק אותו מאביו שבשמיים, אם הוא לא רוצה להתנתק כמובן. זה כמו האב שכעס על בנו והסתיר פניו, והבן החכם יודע להבחין שאביו לא עזבו ורק הסתיר פניו ממנו. החסידות אומרת שאדם בכל מצב יכול לשוב אל ה', כל חייו של האדם מלאים בניסיונות ואדם מרגיש שהקב"ה לא איתו, זה הניסיון הגדול ביותר-הרגשת הסתר פנים. כי כל זמן שאדם מרגיש קרוב אל השי"ת בכוחו לעבור כל קושי.

משל מהבעש"ט

ישנו משל נפלא מהבעל שם טוב להסביר את גודל העניין, משל למלך איום ונורא שמלכותו בכל משלה, שעשה סביב ארמונו מחיצות, כתלים, ושם אריות, דובים וחיות רעות. כל המחיצות והדברים הרעים הכל היה אחיזת עיניים, והמלך הכריז שמי שיבוא אליו – ייתן לו כל טוב, וכולם רצו להגיע אליו ולא הצליחו בגלל כל המכשולים שבדרך. לעומתם, בן המלך, מסר את נפשו והתגבר על כל המכשולים, וכשהמלך ראה את גודל מסירות נפשו של בנו, הסיר אף הוא את כל המכשולים המונעים מלהגיע אליו – הכל היה למעשה אחיזת עיניים, וכשהבן הגיע אל המלך צעק ואמר לו: 'אבי ומלכי מה זה אשר הסתרת פניך ממני ולא הנחת לי לגשת אליך?!' ותשובת המלך: 'קום בני חביבי שכל זה עשיתי כדי לנסותך לבחון את מסירות נפשך'. הנמשל, אומר הבעש"ט, כל יהודי עומדים לפניו מחיצות ותאוות עם רצונות רעים לא עלינו, וכל זה כותל ומחיצה העומד בפני היהודי לבל יוכל להגיע אל השי"ת.

כוונת היצר הרע

אבל כל המחיצות הללו אינם כה נוראיים כמו המחשבה של היהודי שאינו יכול להגיע אליו יתברך, וזה יצר הרע הכי גדול, שהיצר אומר לך: 'אחרי מה שעשית אתמול אתה מנסה להתקרב אליו?', 'אתה לא מתבייש?'. כך היצר הרע פועל, אין כוונת היצר להכשיל אותך בחטא, אלא כוונתו להשיג את ההרגשה שאחרי החטא שאז האדם מתייאש ומתרחק מהשי"ת, זה יותר גרוע מעצם החטא, שנדמה לו אחרי החטא שאין תרופה למכתו, ולכן זה המחיצה הקשה ביותר.

העונש החמור לכל יהודי

העונש החמור ביותר לכל יהודי, שנדמה לו שה' עזבו, וכפי שאסתר אומרת: "א-לי א-לי למה עזבתני?" והכוונה למה נדמה לי שעזבתני. בן מלך יודע שהכל רק אחיזת עיניים, יהודי לא יתיירא מכל המחיצות והכתלים, וימשיך לנסות להתקרב אליו יתברך. אין דבר כזה של הסתר פנים מוחלט!

הסבר הפסוקים בפרשה

על פי זה נסביר את הפסוקים בפרשה. הקב"ה אומר למשה שאחרי מותו יעבדו עבודה זרה, ואז ה' יעזבם ויסתיר פניו מהם, והם יאמרו: "הלא כי אין אלוקי בקרבי מצאוני הרעות האלה", וזה עיקר מטרת היצר הרע – שאחרי החטא יחשוב האדם שה' עזבו. יהודי צריך להאמין שהסתר פנים זה כפשוטו, כפי שאדם יראה בעצמו כשהוא מסתיר את פניו אחרי ידיו, עדיין הוא נמצא כאן ורק פניו מוסתרות, כך הקב"ה – לא שהתרחק ועזב אותנו באמת, אלא הסתר פנים בלבד, וזה רק אחיזת עיניים. לכן כשעם ישראל אומרים "כי אין אלוקי בקרבי" – זו עבירה גדולה, שהרי אם היהודי חושב שהקב"ה עזבו לגמרי, זה החטא הגדול ונמצא שיש כאן חטא בתוך חטא, ועל כן העונש על כך שיהיה הסתר כפול: על עצם החטא, ועל זה שהם יתייאשו.

מעמד הר סיני

ועל זה במעמד הרי סיני כתוב "ההר בוער באש עד לב השמיים, חושך ענן וערפל" – יש כאן שלוש מחיצות זו לפנים מזו: "חושך, ענן וערפל" – וערפל קשה מכולן שהוא חשיכה גדולה. ועל זה כתוב "ומשה ניגש אל הערפל אשר שם האלוקים" – משה למעשה גילה שבתוך הערפל, שבתוך החושך של החושך, שם האלוקים. היינו שבתוך הערפל נמצאת השכינה וכפי שאומר בעל הטורים ש'ערפל' בגימטריה זה 'שכינה'. היינו שקודם קבלת התורה, גילו ליהודי שצריך לעבור את כל הייסורין והמחיצות כדי לקבלה, ולכן צריך לדעת שאחרי הכל אין מחיצות הכל אחיזת עיניים.

בניין בית המקדש

וכן בבניין בית המקדש אומר שלמה "ה' אמר לשכון בערפל". ובשני העיתים הגבוהים הללו, גילו לנו שגם ביעודים הגדולים האלה, צריך לדעת לגלות את ה', גם בחושך הגדול, ואפילו מחיצה של ברזל אינה מפסקת ביננו לבין אבינו שבשמיים. יה"ר שנזכה, שנה טובה וחתימה טובה.

מאמרים נוספים בנושא: 

ניתן להזמין את הרב איתמר לוי שליט"א לאירוע שלכם בקרית שמונה והסביבה

וכמו כן לבקש ממנו להגיע למסור אצלכם שיעור תורה

או לשאול אותו שאלות בנושאי הלכה

מלאו את פרטיכם ונציג מטעם הרב יחזור אליכם בהקדם

הערה: השתתפות הרב באירועים אינה כרוכה בתשלום או מותנית בתרומות