fbpx
loader image
d079fcdc-96c7-453b-a419-459a4cb93ef6

מוֹסְדוֹת מְעָרַת עֲדֻלָּם וּקְהִלַּת הָאֲרִ"י קִרְיַת שְׁמוֹנָה

בְּרָאשׁוּת הָרַב אִיתָמָר לֵוִי שְׁלִיטָ"א - בְּנוֹ וּמַמְשִׁיךְ דַּרְכּוֹ שֶׁל רַב הָעִיר קִרְיַת שְׁמוֹנָה הרה"ג שָׁלוֹם לֵוִי זצ"ל

הרב איתמר לוי שליט"א

הרב איתמר לוי שליט"א

יעקב מחכה לישועה – פרשת ויחי תשע"ז

הרב איתמר לוי – רב קהילת האר"י קרית שמונה

בס"ד יג' טבת תשע"ז

יעקב מחכה לישועה

יעקב אבינו מברך את השבטים ומגלה להם מי עתיד למלוך על האומה. הוא עובר שבט שבט ומסביר מה הם כשרונותיו, וממילא מדוע אינו ראוי למלוכה. ברצוני להתעכב על שבט דן שיש בשלילת מנהיגותו הבנה לחיינו אנו. ואת הדברים האלו שמעתי מפי הרב עוזי ביננפלד שליט"א.

"לישועתך קיויתי השם"

יעקב אומר לדן: "דָּן יָדִין עַמּוֹ כְּאַחַד שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל: יְהִי דָן נָחָשׁ עֲלֵי דֶרֶךְ שְׁפִיפֹן עֲלֵי אֹרַח הַנֹּשֵׁךְ עִקְּבֵי סוּס וַיִּפֹּל רֹכְבוֹ אָחוֹר" חז"ל מסבירים (תרגום יונתן), שיעקב רואה ברוח הקודש את הישועה שהייתה בימי שמשון. הפסוקים מתארים איך שמשון הורג בפלשתים, מעקר סוסיהם וגורם להם לברוח בפחד. ועל זה יעקב אבינו אומר: "לִֽישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי השם!" – כאן מוסיף התרגום יונתן: שיעקב רואה גם את הישועה שהייתה בימי גדעון בן יואש, ואת הישועה של שמשון שהזכרנו, ועל שניהם הוא אומר 'אני לא מחכה לישועה כזו' – שתי הגאולות האלו, היו לשעתן בלבד, משהו שהוא עובר. אומר יעקב: 'אני מחכה לישועה של משיח בן דוד שעתיד להוציא אותנו מהגלות לעולם'. לכאורה לא מובן מה הבעיה בגאולה אם תהיה ב'סגנון' שמשון וגדעון, הרי כשחוזרים בזמן לעיין בספר שופטים אנו מוצאים בשני המנהיגים האלו, גבורה ועוצמה אדירה? נספר בקצרה את סיפור שמשון וגדעון ונבין מדוע יעקב לא חפץ בישועה כזו. נתחיל עם גדעון.

ישועת גדעון

גדעון בוחר 300 חיילים (מתוך 32,000 אלף שבאו!), ואיתם הורג 135,000 חיילי האוייב שהיו תערובת של כמה עמים: 'עמלק, עמון וכל בני קדם'. נס אדיר! שעד ימי ישעיהו הנביא השאיר רישומו. עד היום המשפט שאמר: "ממני תראו וכן תעשו!" – נמצא בבה"ד 1, כמסר לכל מפקדי צה"ל. אחרי הנצחון המעורר השראה, הציעו לגדעון שישאר למשול על האומה גם הוא וגם בניו אחריו. אבל גדעון מצטנע ומחליט לתת 'שיעור' טוב באמונה, ואומר להם שלא הוא ימשול בהם ולא בנו "השם ימשול בכם!". וכאן ההחמצה הגדולה. צריך להבין שבאותם ימים, עם ישראל עבדו את הבעל (=אל הגשם) בנוסף לעבודת ה'. כאן יכל גדעון לעצור את כל ההיסחפות אחרי העבודה זרה הזאת, שהרי לכל אחד מהעם היה 'בעל' בחצר. היה עדיף שגדעון יסכים לקבל מלכות זו ולתת הוראה לכל 300 חייליו – שבודאי יעשו כל שיצוה – לעבור בית בית ולחסל את כל העבודה זרה שימצאו. במקום זאת בחר גדעון לתת שיעור טוב באמונה לחייליו, וממשיך לחיות את חייו הפרטיים. הוא משאיר את עבודת הבעל להיות קיימת עד ימי אליהו הנביא שצורח: "עד מתי אתם פוסחים על שתי הסעיפים?! אם השם הוא האלוקים – לכו אחריו, ואם הבעל הוא האלוהים – לכו אחריו". בעצם גדעון נתן פתרון זמני ולא לדורות. את זה יעקב אבינו לא רוצה. נעבור לשמשון.

ישועת שמשון

שמשון נולד למשפחה מאוד מורכבת, ונסביר. באותם ימים היה קרע בין שבט יהודה לשבט הדני. עד כדי כך ששבט דן לא יכלו להמשיך לשבת בנחלתם. הרי 'גוש דן' של ימינו קרוי כך על שם דן ההסטורי, שהיה אמור להתיישב שם. אך למעשה שבט דן לא ישב שם וכפי שמתואר בספר שופטים (יח) כל השבט עלה צפונה (נחל דן של ימינו). והסיבה לעלייתם, שהיו בשר תותחים לפלשתים שישבו מערבית להם, ומהצד המזרחי שבט יהודה היו מציקים להם. על רקע זה צומח שמשון. צללפונית, אימו, הייתה משבט יהודה, והיא עושה מעשה גדול – מתחתנת עם מנוח שהיה משבט דן. לה, לא אכפת מכל המחלוקת. כמובן, שזה למעשה יהיה הייעוד של הילד הנולד, לגרום לאחד בין השבטים. וכפי שהוא מנסה לעשות.

לעורר את יהודה

שמשון, יוזם התקשרות עם הפלשתים על ידי חיתון עמם. כל זה רק בכדי לבקש סיבה להרגיז את הפלשתים, וזאת על מנת לעורר את שבט יהודה שיחזור להתנהג כמנהיג אמיתי הדואג לאחיו. שמשון לא רוצה לגרום למלחמה בין פלשתים לעם ישראל, ולכן הוא נותן את ההרגשה שהוא פועל לבד, שהפלשתים לא יגידו שהוא נשלח על ידי היהודים. כשפלשתים עולים לבקש את שמשון, אנו רואים את הפחד של שבט יהודה. שמשון הצליח לעורר אותם, אבל לא מספיק. במותו, שמשון מצליח לעשות מה שלא הצליח לעשות משך כל ימיו. כיצד?

נפילה לפרטיות

פלישתים תופסים את שמשון ומביאים אותו לעזה. שם מנקרים את עיניו. ובסופו של דבר עושים אירוע ענק בו השתתפו כל גדולי האומה הפלשתית, למעלה מ3000 איש! במעמד הזה, שמשון אומר את המשפט המפורסם: "תמות נפשי עם פלשתים" ומוצא את מותו. כאן ההצלחה של שמשון, שהרי הפסוקים מתארים מי בא לקבור את שמשון: "וירדו אחיו (משבט יהודה) וכל בית אביהו (משבט דן) וישאו אותו ויקברו אותו בין צרעה ובין אשתאול בקבר מנוח אביו" – צריך להבין, ששמשון היה בתחתית הבניין, כך שלהגיע אליו בתוך כל ההריסות, ייקח כמה שבועות או חודשים. ובכל זאת רואים עבודת צוות משותפת בין שבט יהודה לשבט דן. שמשון הצליח במטרתו, אבל בדרך נפל לפרטיות עם עיניו, וכפי שראינו עניין הנשים (לכן נקרו את עיניו). ועל זה אומר יעקב איני חפץ בגאולה כזו.

"תחי נפשי ותהללך"

לסיכום, יעקב לא רוצה גאולה סגנון שמשון שהיא נפילה לפרטיות, ולא ישועה של גדעון שנותן שיעור באמונה ל300 חייליו במקום לשבור את הבעל. יעקב מחכה לדוד המלך. לעומת שמשון שצעק "תמות נפשי עם פלשתים", דוד המלך אמר: "תחי נפשי ותהללך". שבת שלום ומבורך.

מאמרים נוספים בנושא: 

ניתן להזמין את הרב איתמר לוי שליט"א לאירוע שלכם בקרית שמונה והסביבה

וכמו כן לבקש ממנו להגיע למסור אצלכם שיעור תורה

או לשאול אותו שאלות בנושאי הלכה

מלאו את פרטיכם ונציג מטעם הרב יחזור אליכם בהקדם

הערה: השתתפות הרב באירועים אינה כרוכה בתשלום או מותנית בתרומות