
הרב איתמר לוי – רב קהילת האר"י קרית שמונה
בס"ד טז כסלו תשע"ט
מיהו החבר האמתי?
בפרשה, אנו פוגשים לראשונה את התואר המיוחד "רעהו" ואת התיאור הנפלא לכוחה של חברות אמת, ונבין עד כמה משמעותי דבר זה לחיינו, על פי דברים ששמעתי מהרב אייל ורד שליט"א. יהודה, אחרי סיפור המכירה, נאלץ לעזוב את משפחתו: "וירד יהודה מאת אחיו". המדרש מדייק בלשון הכתוב "וירד", שיש כאן מגמת ירידה. אחרי מכירת יוסף, יעקב מסרב להתנחם, בעקבות כך האחים מגיעים להחלטה שיהודה אשם כיוון שהיה לו יכולת להניעם ממעשה זה ולא פעל כלום. לכן עמדו כל אחיו ונידוהו. וזה רק ההתחלה – יהודה ממשיך לרדת – הוא מתחתן ונולדים לו שלושה בנים שמתים בזה אחר זה: הראשון ער ואחריו אונן. ועל גבי זה, כאילו לא די, יהודה גם מתאלמן מאשתו. יהודה, בזמן קצר, טועם טעם השכול והבדידות.
התחלה חדשה
ננסה להתחבר לתחושות יהודה כעת וכפי שהיטיב לעשות זאת בספר מי השילוח. אם נשים לב, אחרי נידוי האחים, יהודה נושא אישה. מדוע (הרי יהודה היה רק בן 23 שיוסף נמכר בגיל 17 ויהודה היה גדול ממנו ב-6 שנים)? הסיבה, שראה את אביו שמסרב להתנחם ובנוסף נידוהו אחיו, וחשב כי אפסה כל תקוה ממנו. לכן אמר לעצמו 'אני יתחיל משהו חדש, ממני!'. על זה אמר לו הקב"ה: 'אתה רוצה להתחיל חיים חדשים כשאתה בעצמך מיואש? אתה רוצה לעשות תיקון, כשאתה בעצמך מסרב לתקן? – זה לא ילך לך'. יהודה מכיר בטעותו רק אחרי מיתת שני בניו כפי שרמוז בשם של הבן השלישי הנקרא "שלה" – לשון אשליה – שיהודה הבין טעותו. וזו הסיבה ששלה נשאר בחיים, כי לפחות יהודה הבין שטעה.
שלב הייאוש
אחרי נידוי אחיו ופטירת בניו ואשתו, יהודה נואש מחייו. הייאוש כידוע מוביל למקומות לא טובים, כמו התאבדות, או כל דבר אחר שמראה על זלזול החיים. כפי שאכן עושה יהודה, שהולך אל אישה זונה. המשמעות של מעשה זה, שיהודה מפקיר את הדבר היותר פנימי ועמוק שלו, את זרעו. בדרך כלל אדם שומר את זרעו לאישה שאותה אוהב ורק עמה יקים את זרעו – יהודה הגיע לתחתית הפרבולה (ואגב מכאן יהיה ניתן רק לעלות). רואים זאת בתשלום שיהודה משלם לה, הוא נותן את דבריו האישיים ביותר כמו חותמו, ציציתו ואת המטה המיוחד לו.
גדול בעלי התשובה
עד כאן תיאור הירידה. המעניין הוא שבאותה פרשה, יהודה גם מגיע לשיא השיאים שלו בתשובה, וכפי שחז"ל משבחים אותו כגדול בעלי התשובה. מה גרם לשינוי? אם נשים לב, יהודה מבקש לשלם לאישה הזונה ולשם כך הוא קורא לחברו הטוב שיהיה השליח לשלם לה. צריך להבין שאם הוא שולח אותו לכך, זה אומר שהוא שיתף אותו בכל התהליך הלא נעים הזה ואת הנפילה עצמה. יהודה מבין שיש לו חבר אמתי, שלא יסתכל עליו וישפוט אותו לרעה, אלא כחבר טוב ואמתי שיודע להושיט עזרה בעת צרה. מרגע זה, יהודה מתחיל תהליך של תיקון. הוא הולך לשלם לה, למרות שיוודע הדבר על ידי זה, ובתמיכת חברו הטוב הוא יוצא מזה ובסופו של דבר כך מגיע המשיח.
חבר בטחון
הרמב"ם על המשנה "וקנה לך חבר" מסביר, שצריך האדם לקנות אוהב לעצמו, ואם לא מוצא צריך להתאמץ על זה. ושם מחלק בין שלושה סוגי חברים: חבר תועלת – שזו שותפות לצורך אינטרס. השני חבר בטחון – זה האוהב שלא צריך להישמר ממנו בשום דבר, ואפילו בדברים הרעים ובוודאי לא הטובים. זה לא חייב להיות רק בין איש לאשתו, זה יכול להיות גם חבר מבחוץ. זה הכוח של חבר אמת, שיכול להקשיב וגם אם לא נתן עצה נכונה, ההקשבה בלבד יש בה סוג של ריפוי לנפש. בהקשר הזה נבין עד כמה הגירושין הרסניים ובמיוחד לילדים, שזה שובר את כל מערכת האמון הקיימת בעולם. החבר מהסוג השלישי הוא חבר המעלה וזה כדאי לראות ברמב"ם שם.
דוגמא הפוכה
ישנה דוגמא הפוכה לענייננו, אצל דוד המלך שמתאר פחד עצום במזמור תהילים נה: "לבי יחיל בקרבי ואימות מות נפלו עלי, יראה ורעד יבוא בי ותכסני פלצות" (את המזמור הזה, האדמו"ר מחב"ד אמר ביציאתו מהכלא בי"ט כסלו). ממה דוד העוצמתי מפחד כל כך? דוד מגלה לנו בהמשך דבריו שהאויב שקם עליו זה לא אויב רגיל: "כי לא אויב יחרפני" אלא מדובר בחבר, ולא סתם חבר אלא "באנוש כערכי אלופי ומיודעי, אשר יחדיו נמתיק סוד בבית אלוקים נהלך ברגש". דוד מתאר את היועץ האישי שלו אחיתופל, שהיה קרוב לו כל כך והיה מגלה לו את סודותיו הכמוסים ביותר, וגם הדברים שבגנותו. ובמרד אבשלום כשדוד בורח מפני בנו, דוד מקבל את הידיעה שגם הוא בין המורדים, זה שיודע עליו הכל התהפך עליו והוא ישתמש בידיעות האלו נגדו, וכפי שאכן היה (הוא נתן את העצה לאבשלום לבוא על נשי אביו. ואת הדבר הזה הוא שמע בחדרי חדרים מדוד, שסיפר לו שזה העונש שנתן הנביא אמר שיקרה לו על חטא בת שבע).
לסיכום, אדם צריך שיהיה לו חבר נאמן שיכול לספר לו את כל אשר בלבבו ואפילו את הפעולות המגונות שעשה וכפי שחירה נשאר נאמן ליהודה למרות מה ששמע. דבר זה חשוב במיוחד היום, אדם צריך לדעת למי הוא יפנה בעת צרה (שלא תבוא). יהודה הגיע לתיקון הגדול בסוף הפרשה, כי למטה בתחתית הבור, היה את חירה שהושיט לו יד. יה"ר שנזכה לחבר אמת.